Čvn 272016
 

Léto si většinou spojujeme se zvýšenou konzumací čerstvého ovoce a zeleniny a také s větší fyzickou aktivitou než obvykle. Takže na první pohled by to mělo být roční období, během kterého se nám podaří shodit pár kil nebo přinejmenším svou váhu udržet na stále stejné úrovni. Ve skutečnosti to často vypadá úplně jinak a začátek podzimu vítáme s dalším přírůstkem kilogramu. Léto má na nás totiž několik pastí…

1. Dostatečný přísun tekutin během horkých letních dní je samozřejmě nutností. Ale měl by to být přísun správných tekutin. Jenže v létě velmi často místo abychom sáhli po obyčejné vodě nebo neslazeném čaji, tak si vybereme nějakou limonádu, tříšť, shake, energetický nápoj nebo třeba ledovou kávu. A kalorie najednou naskakují. Letní měsíce jsou navíc obdobím, kdy si mnoho lidí užívá různé večerní zábavy, které ale svádí ke zvýšené konzumaci různých „rozveselujících“ nápojů. A to jsou samozřejmě další kalorie, se kterými v jídelníčku většinou nepočítáme.

2. Další pastí je zmrzlina. Na světě se jí celoročně, v naší zemi si ji většina lidí spojuje hlavně s létem a tím pádem si v tomto ročním období zmrzku dopřáváme mnohem více, než by to bylo z hlediska naší váhy rozumné. Nesmíme zapomínat na to, že kopeček klasické zmrzliny má více než dvě stě kalorií a ještě bychom k tomu měli připočítat kornoutek (o různých pochoutkách na dřívku, obalených tunou čokolády, ani nemluvě). Zmrzliny se samozřejmě úplně vzdávat nemusíme, jen bychom k ní měli přistupovat opatrně a připočítávat ji k dalším jídlům, které během dne sníme (například pokud si dopřejeme na koupališti zmrzlinu, nemusíme si už dávat po hlavním jídle dezert nebo vynecháme svačinu). Také bychom se měli zaměřit na výrobky s nižším množstvím cukru a tuku nebo na různé mražené dřeně.

3. Mezi oblíbené letní zábavy patří tak zvané grilovačky. Z hlediska zdravosti mají své zastánce i odpůrce (pravda je jako vždy někde uprostřed, protože záleží co grilujeme a jak to grilujeme), pokud jde o kalorie, je to další věc, která nás může později na váze nepříjemně překvapit. Měli bychom si dávat pozor, aby konzumované potraviny byly pokud možno co nejlibovější, jako příloha je z hlediska diety téměř vždy lepší nějaký salát než pečivo. Také bychom si měli dávat pozor na dresingy a omáčky, protože i v nich se může ukrývat velká kalorická bomba. Pokud plánujeme účast na grilování, vynechme raději hlavní jídlo, které akci předchází.

4. Sezení venku svádí také k dalšímu dietetickému hříchu a to je průběžné zobání nějaký slaných nebo sladkých pochutin. Někdo objedná na stůl jeden sáček chipsů, pak se tam objeví druhý, pak zase někomu zachutná nachos a všichni si jen tak ochutnávají a nikdo nemá dojem, že by něco velkého snědl. Ale při častém hřešení nás pak váha vyvede velmi rychle z omylu. Vždy, když dojde k takové situaci, popřemýšlejme, jestli opravdu máme na danou věc chuť a nebo jestli by nebylo lepší si místo zobání dát plnohodnotné jídlo (třebas i o hodinku dříve, než jsme měli původně v plánu). Také se můžeme případně rozhlédnout, jestli podnik nenabízí nějakou zdravější a méně kalorickou variantu pochutin a pokud jdeme na zábavu, vždy se místo různých chipsů můžeme vybavit například sušeným nebo čerstvým ovocem či nakrájenou zeleninou.