Pro 282013
 

Bezezbytková dieta se na stránkách módních časopisů o hubnutí neobjevuje. Jejím účelem totiž není snížení nadměrné váhy, ve skutečnosti se jedná o léčebnou proceduru, ve které snížením přísunu vlákniny (a několika dalších podobných přírodních látek) omezujeme dráždění trávicího traktu. Takto upravený jídelníček se doporučuje i před vyšetřením a pročištěním střev.

Vláknina hraje velmi důležitou roli ve zdravé životosprávě a náš každodenní jídelníček by ji měl dodávat tělu v dostatečném množství. Ve střevech působí vlastně jako kartáč a tím je pomáhá udržovat v dokonalém pořádku. Jenže ne vždy je kartáčování střevní stěny žádoucí. Dá se to porovnat se situací, kdy sice hrubou žínku použijeme na zašpiněnou kůži, ale ve chvíli, kdy jsme se opařili nebo nás spálilo sluníčko, rozhodně ničím drsným pokožku drhnout nebudeme. A podobné je to i s naší trávicí soustavou. Když nás trápí nějaká nemoc, která se mimo jiné projevuje zánětem střev, „kartáč“ jen situaci zhoršuje. A v případě koloskopie (kolonoskopie) jde samozřejmě o to, aby během vyšetření měli trávicí trakt pokud možno … beze zbytků. Někoho by určitě v takové situaci napadla hladovka, jenže ta určitě není řešením. Tělo potřebuje dostávat pravidelný přísun různých živin a proto se místo toho předepisuje tzv. bezezbytková dieta, neboli jídelníček,  který přísun vlákniny (rozpustné i nerozpustné) omezuje.

Doporučované potraviny: světlé pečivo (nemělo by být čerstvé), pšeničná mouka, tenčí těstoviny, krupicová kaše, nízkotučné mléko, nízkotučné tvarohy, vejce na měkko, libové maso a nepříliš tučné ryby (telecí, drůbež bez kůže, hovězí, treska, candát, pstruh, rostlinné oleje, máslo, vařená zelenina, mrkev, salát, špenát, rajče, jablka bez slupky, meruňky, banány, piškoty, pudink, menší množství cukru a medu

Nevhodné potraviny: žitné a celozrnné pečivo (týká se to i jakýchkoliv výrobků z žitné a celozrnné mouky), široké těstoviny, tučné mléko, smetana a tučné mléčné výrobky, smažená vejce, tučné maso a ryby (vepřové, husy, kachny, skopové, losos, úhoř, sleď, makrela, ryby v konzervách), uzené potraviny, špek, sádlo, smažené potraviny, polévky i omáčky s jíškou a zakysanou smetanou, luštěniny, zelí, kapusta, květák, cibule, okurky, houby, ořechy (včetně různých mandlí, arašídů atd.), hrušky, třešně, obecně ovoce i zelenina s drobnými semínky, čokoláda, hodně sladké cukrovinky a moučníky, káva, alkohol, sycené nápoje, pikantní koření

K výše uvedeným potravinám je dobré přistupovat s určitým rozumem. Samozřejmě to, co má vysoký obsah vlákniny vhodné není, ale v některých případech jde o věci, které obecně dráždí a nebo naopak pro většinu lidí jsou neškodné. Jenže každý organismus je trochu jiný a proto je dobré rozumět svému tělu a případně se otázat lékaře na bezezbytkovou dietu šitou přesně na míru.