Úno 032017
 

Přibližně dvě třetiny žen každý měsíc trápí bolestivá menstruace. V některých případech je tak silná, že de facto znemožňuje na přibližně dva dny normální fungování. V lékárnách je možné koupit mnoho přípravků proti bolesti a křečím, ale ve skutečnosti si velmi často můžeme poradit celkem snadno i bez léků. Stačí jen vědět, jak na to.

Úprava jídelníčku

Jednou z nejobvyklejších příčin bolestivých měsíčků je špatný jídelníček, který obsahuje příliš mnoho cukru a nebo nadměrné množství soli. Problémy lze výrazně snížit pokud během menstruace zařadíme do našeho každodenního menu více zeleniny a také potraviny s vyšším obsahem antioxidantů a vápníku. Navíc bychom měli snížit spotřebu cukru, soli, polotovarů, výrobků z bílé mouky i sýrů. Každý den si dopřejme alespoň jedno teplé jídlo, pokud možno se během měsíčků vyhýbáme smaženým a tučným pokrmům.

Pitný režim

Odvodnění organismu nikdy není dobré a během menstruace to platí dvojnásob. Při nedostatku tekutin naše tělo začne postupně uvolňovat hormony, které zvyšují frekvenci a intenzitu křečí. V takové situaci pomůže i jedna sklenička vody, ale mnohem lepší je pít pravidelně v průběhu celého dne. Pít bychom měli nesycené nápoje (vhodné jsou neperlivé minerálky s vyšším obsahem hořčíku), snažíme se vyhýbat alkoholu, kofeinu a jiným povzbuzujícím látkám.

Cvičení a pohyb

V průběhu menstruace je lepší omezit větší fyzickou aktivitu, i když příjemná krátká procházka rozhodně nikdy neuškodí. Náročnější činnosti, jako je třeba velký úklid, je ale lepší odložit.  Důležitá je také celková fyzická kondice. Období měsíčků obecně snášejí lépe ženy, které přinejmenším několikrát týdně cvičí.

Stres

Pokud budeme v dobré psychické formě, období menstruace sneseme výrazně lépe, než když jsme neustále pod tlakem a ve stresu. Pomáhají různá meditační a uklidňující cvičení. Občas stačí, když si prostě ve chvíli největších bolestí lehneme a pustíme nějakou relaxační hudbu. Důležité je také dbát na pravidelný a dostatečný spánek.

Bylinky

Už naše prabáby moc dobře věděly, že lépe snášet bolestivou menstruaci nám může pomoci i čistá přírodní síla léčivých bylinek. Tradičně se během měsíčků doporučuje drmek, ploštičník, pupalka a také kurkuma. Pravidelné užívání bylin bychom ale měli nejdříve probrat s lékařem, zvláště v situaci, kdy bereme ještě nějaké prášky.