Lis 162012
 

Brambory, zemáky, erteple, krumple, pomalu co kraj to vlastní název této, byť velmi mladé, ale přesto již tradiční, přílohy. V dnešní módě zdravých výživ, zrní, těstovin a exotické kuchyně jsou trochu odstrkovány na kraj, jako něco nepříliš zdravého, po  čem se jen tloustne a vlastně to nic našemu tělu nepřináší. Je to velmi rozšířený omyl, protože ve skutečnosti brambory mají pozitivní zdravotní účinky na náš organismus.

Je to konec konců logické. Kdyby byly škodlivé, tak by nedokázaly, jako původně okrasná květinka, vytlačit jiné původní dodatky k jídlu a také by se v mnoha případech nestaly hlavním jídlem. Samozřejmě k jejich rozšíření přispělo i to, že se jim daří ve špatných podmínkách, ale naše tělo samo dobře pozná, co je pro něj vhodné. A brambory mají rozhodně vysokou hodnotu. Jsou sice docela kalorické, ale existuje velké množství potravin, které uctíváme jako velmi zdravé a přitom mají kalorií více (například naklíčená čočka nebo tofu). Jejich hlavní rolí je dodání tělu energie, ale z toho důvodu nemusíme tloustnout. Ono nabírání kil nezpůsobují samotné brambory, ale způsob jejich úpravy. Čili když je nasákneme přímo tukem jako v hranolkách nebo přidáme k nim spoustu másla a smetany, jako u bramborové kaše, tak ovšem, váha se nám bude zvětšovat. Když je ale připravíme citelně vařené nebo i pečené bez spousty omastku, tak vše je v nejlepším pořádku.

Podstatou takové brambory je voda, je jí necelých osmdesát procent (její obsah je vyšší u nových brambor). Dále zde najdeme kolem dvaceti procent uhlovodanů, čili hlavně škrobu a trošku bílkovin a vlákniny. Bílkoviny v erteplích patří mezi ty rostlinné, které naše tělo umí velmi dobře využít. V zemácích je, navzdory obecnému přesvědčení o pouhé kalorické hmotě, velké množství zdraví prospěšných vitamínů a minerálů. Za zmínku stojí hlavně draslík, hořčík, vápník a vitamíny B, C, D a K. Obsah tzv. céčka je opravdu slušný (závisí to na stáří a druhu, obecně se uvádí 15 miligramů na sto gramů), ale samozřejmě hodně ho zmizí během tepelné úpravy. Proto je nejlepší při vaření je házet přímo do vroucí vody místo postupného ohřívání. Úplný ideál, z hlediska minimalizace ztrát vitamínu C je var ve slupce a ještě navíc na páře.  Pro změnu nejstravitelnější formou úpravy je pečení celých brambor (čili zase ve slupce).

Netýrají náš trávicí systém, proto jsou často doporučovány lidem, kteří mají problém  s žaludečními vředy a nebo těm, které potrápila nějaká otrava. Mají močopudné účinky, ale na druhou stranu by si na ně měli dávat pozor lidé, kterým lékař doporučil omezení draslíku z důvodu nějakých ledvinových problémů (ti by měli brambory nechat přejít varem, slít vodu, dát čerstvou a pak teprve uvařit do měkka). Draslík se ale zase hodí lidem, kteří mají problém s vysokým tlakem, těm navíc prospívá i kukoamin, který je v bramborách solidně zastoupen (nejvíce se udrží ve vařených bramborách, nejméně ho zůstane po smažení). Velmi významný vliv mají na zdraví sacharidy, díky kterým naše tělo dostává energii, dlouhou dobu máme pocit sytosti a zároveň díky postupnému vstřebávání škrobu si držíme úroveň cukru na správné hladině. Bramborová šťáva má mít podle různých vědeckých průzkumů velmi dobré antibakteriální účinky, které by měly být pomocné zvláště při boji s vředy v trávicím systému.  V lidové medicíně se brambory využívaly také na různé obklady. Kašička z čerstvých se přikládala na menší opařeniny, při migrénách se na hlavu dávaly plátky nakrájených brambor a při bolestech uší se zase občas přikládaly uvařené a ještě teplé přímo na ucho.

  One Response to “Brambory – zdravotní účinky oblíbené přílohy”

  1. Kromě brambor má značný obsah drslíku také čočka, hrách a špenát.