Dub 282014
 

třezalkaŽivot v neustálém spěchu, hodně práce a starosti o každodenní existenci způsobují, že čím dál tím více lidí má problémy se stresem. Neměli bychom ho ignorovat, protože může mít závažné následky psychického i fyzického rázu. Pomoci mohou různé terapie, samozřejmě jsou zde i farmaka, ale ani příroda nezůstává pozadu a nabízí nám několik velmi zajímavých bylinek, které mohou v boji proti stresu pomoci.

Heřmánek – tato bylinka je jednou z nejpopulárnějších léčivých rostlin a má velmi široké využití. Mimo jiné se doporučuje i proti stresu, pomáhá i s nespavostí nebo nočními můrami. Účinky potvrdily také vědecké výzkumy – některé látky, které obsahuje, mají na mozek podobný vliv jako diazepam. Dlouhodobé přidávání do čaje (a nebo přímo vaření heřmánkových čajů) může výrazně omezit efekty stresu a obecného psychického napětí.

Meduňka – uklidňující účinky této byliny velmi dobře znaly už naše praprababičky. Večer si sedaly do světnice, navařily čajíky, popíjely, vyprávěly a cítily se mnohem uvolněnější než pánové, kteří vyráželi někam na pár skleniček režné. Kromě uklidňujícího působení meduňka zlepšuje paměť, působí proti křečím a stimuluje mozkovou činnost. Jen v tomto případě méně znamená více, jak ukázaly vědecké výzkumy, příliš silný čaj místo uklidnění může vyvolat neklid. Nejlepší je začít po malých dávkách a postupně je zvětšovat.

Zelený čaj – skvělý uklidňující prostředek proti stresu je i zelený čaj. Mniši na Dálném východě jsou téměř synonymem psychické vyrovnanosti. Pomáhá jim v tom meditace, racionální přístup k životu a také pravidelné popíjení tohoto nápoje. Snižuje tlak, zmenšuje napětí a přináší úlevu ve stresových situacích. Navíc zlepšuje koncentraci. Pro dosažení vyrovnaného stavu by mělo stačit každodenní popíjení tří šálků čaje. Největší vliv na psychiku má v tomto případě aminokyselina L-theanin.

Levandule – to, že tato bylina účinkuje proti stresu zjistili už v antickém Římě. Může za to linalool, který uklidňuje a utlumuje naši nervovou soustavu. U levandule se nemusíme zaměřit jen na čajíky a bylinkové směsi. Tato rostlina působí už svou vůní, takže stačí po bytě rozmístit větvičky s usušenou levandulí a měli bychom se cítit výrazně klidněji. Také je možné ji dávat do skříní s oblečením, před spaním pod polštář a dříve lékaři na uklidnění doporučovali nosit pytlíčky se sušenou bylinkou na krku.

Třezalka – je známá už mnoho staletí jako kvalitní uklidňující prostředek a dobré přírodní antidepresivum. Používají se výtažky z této byliny, olej (můžeme si ho velmi snadno vyrobit i v domácích podmínkách, návod si lze přečíst zde) a nebo samozřejmě čaje. Jen u třezalky bychom měli být opatrnější. Zvyšuje citlivost na slunce, takže ji neužíváme v situacích, kdy se chystáme ven nebo například do solária.