Zář 012012
 

Celer nesmí chybět v žádné kuchyni. Většinou ho ale využíváme vlastně jen ve formě jakéhosi koření či řekněme „dochucovadla“ – dokáže navíc částečně nahradit sůl, mnoho lidí má s chutí této zeleniny mírný problém. Svou pozornost by na celer měli zaměřit hlavně ti, kteří plánují shodit nějaká nadbytečná kila.

Jak zjistili vědci, celer obsahuje více jak osmdesát různých, zdraví prospěšných, vitamínů a minerálů. Asi to mnohé lidi překvapí, ale obsahuje velmi mnoho vitamínu C – jeho listy ho mají výrazně více než například citrusy. Také je skvělým zdrojem tzv. B-komplexu a najdeme v něm také vitamíny A, E a K. Z minerálů zde můžeme získat největší množství fosforu, ale také naše tělo se obohatí o vápník, draslík a zinek. V menším, ale stále pro tělo významném, množství má celer i hořčík a železo.

Již kolem pátého století před naším letopočtem byl využíván v antickém Řecku jako léčivo (navíc šlo o posvátnou bylinu, spojenou se smrtí, zmínky najdeme už u Homéra). Jednak byl doporučován na uklidnění, ale paradoxně také na něco opačného. Je totiž tradičně označován za přírodní afrodisiakum. Pro Římany byl důležitým kořením, ale používali ho také při tvorbě smutečních věnců (podobně jako to dělali například Korinťané v Řecku), které můžeme vidět zobrazené na některých mincích. Klasické bulvy, které jsou stále známější než řapíkaté odrůdy, jsou relativně mladé. Pochází ze sedmnáctého století a byly vyšlechtěny na Apeninském poloostrově.

V dnešní době je známo, že celer pomáhá zbavovat tělo různých škodlivých toxinů. Povzbuzuje metabolismus a souběžně například odstraňuje nadbytečnou kyselinu močovou, která by jinak krystalizovala v kloubech a způsobovala například nevyléčitelnou artrózu. Také podporuje tvorbu žluče, ale zároveň chrání před vznikem žlučníkových kamenů. Pomáhá při trávení a je velmi prospěšný pro ty, kteří mají časté problémy se zácpou (i když v takovém případě je navíc dobré navštívit doktora a nebo upravit jídelníček podle zásad zdravé výživy).  Jídelníček pravidelně obohacený o celer, a to pokud možno v čerstvé podobě, je velmi prospěšný pro ty, kteří mají problémy s vysokým tlakem. Navíc je močopudný, zlepšuje práci ledvin a pomáhá naší psychice v boji se stresem.

No a samozřejmě jak naznačuje i nadpis, celer je velmi dobrý na hubnutí. Má velmi málo kalorií. U řapíků občas dokonce krouží falešný mýtus o negativních kaloriích, díky kterým čím více jíme tím více hubneme. Jenže sice je pravda, že řapíkatá odrůda je téměř nekalorická, jenže jíst to neustále nemůžeme, protože bychom si zničili naše zdraví. Pokud člověk chce zdravě hubnout, tak nemusí radikálně měnit jídelníček, či zavádět nějakou drastičtější celerovou dietu. Doporučuje se spíše obohatit naše menu o syrový celer (a to hlavně v řapíkaté verzi), který můžeme přidávat do různých salátů, pomazánek, polévek a nebo chroupat jen tak či s pečivem – pozor, strouhaný celer černá, je nutno ho promíchat s trochou citronové šťávy. A ještě lepší je začínat a končit den celerovým životabudičem, neboli skleničkou celerové šťávy (je nutné vlastnit odšťavňovač) promíchané se šťávou jablečnou (poměr záleží od vkusu, na začátek je rozhodně lepší mít více jablek, abychom si tento nápoj rovnou neznechutili). Někdo doporučuje přidat ještě trochu mletého chilli, ale je to spíše záležitost chuti než zlepšeného efektu na naše trávení a hubnutí.

Milovníci krásy získané díky přírodě určitě ocení i možnost aplikace celerové pleťové masky. Ta přirozeně očistí pleť na tváři a díky ní se budeme cítit mnohem svěžejší. Potřebujeme dvě lžičky nastrouhaného na jemno celeru (častěji se používá řapíkatá odrůda) a jeden žloutek. Obé velmi pečlivě promícháme a poté naneseme na dobře omytou tvář.  Masku necháme působit přibližně čtvrt hodiny a poté ji opláchneme vlažnou vodou.