Čvc 112013
 

Srdeční choroby přichází převážně v pozdějším věku. Velmi často jsou důsledkem nezdravého životního stylu, který vychází ze špatných návyků získaných v dětství. Proto by zodpovědní rodiče měli vést své ratolesti tak, aby  pozdější rizika srdečních onemocnění byla minimální.

Jednu věc můžeme pro drobečky udělat velmi jednoduše. Mezi časté příčiny srdečních chorob patří kouření. Dítě, které vidí své rodiče neustále s cigaretou má často pocit, že jde o něco normálního a později spíše začne kouřit než potomek nekuřáků. Ale zanechat zlozvyk je leckdy velmi složité a vyžaduje pevnou vůli, proto by milovníci tabáčku měli přinejmenším eliminovat kouření v blízkosti dítěte. Nikotin zužuje cévy a srdce musí mnohem více pracovat, aby organismus fungoval normálně. Tento efekt je stejný i u pasivních kuřáků. Proto cigareta, doutník či fajfka rozhodně nepatří do blízkosti dítěte.

Další problémy se srdcem přináší nesprávné stravování. U dětí bychom si měli dávat pozor na cholesterol, i když s rozumem, protože určité množství potřebujeme pro správný rozvoj nervové soustavy. S cholesterolem je spojená i nadváha, která velmi výrazně zatěžuje celý organismus včetně srdce a mimo jiné může také v budoucnosti vyvolat cukrovku. Samozřejmě nemá smysl dítě týrat dietami a neustále mu hlídat váhu, ale zároveň bychom měli dávat pozor co jí a jak často jí. Pravidla jsou jinak podobná jako u dospělých, čili sladkosti, smažená jídla a různé limonády by se měly objevovat na dětském talířku minimálně. Neměli bychom také zapomínat na vypěstování návyku jíst dobré a syté snídaně. To je věc, se kterou má v pozdějším věku spousta dospělých problém a přitom pro udržení správné váhy je velmi důležitá. V dětském jídelníčku by neměly chybět ryby, zelenina, nepražené a nesolené ořechy, semínka, luštěniny, celozrnné pečivo, mléčné výrobky (nedoslazované), bílé maso, panenský olivový a také kvalitní řepkový olej.

Velmi důležitý pro zdravé srdce našeho potomka je také pohyb na čerstvém vzduchu. Díky němu zlepšujeme metabolismus a snižujeme úroveň tzv. špatného cholesterolu. Navíc tělesná a sportovní aktivita zdravým způsobem posiluje srdce (musí pumpovat více krve), které v pozdějších letech mnohem lépe snáší stres a fyzickou námahu. Ideální je, pokud dítě naučíme chodit na malé procházky denně. Procházka samozřejmě neznamená potulování po nákupních centrech či prašných ulicích. I ve městech máme dostatek zeleně v parcích a o víkendu se dá podnikat zajímavé výlety do přírody. Nesmíme zapomínat jen na to, že procházka musí přinášet potěšení, takže je vždy dobré ji spojit s nějakým dobrodružstvím či příběhem a dítku bychom se během ní měli hodně věnovat. V pozdějších letech jsou z hlediska zdravého rozvoje užitečné i různé sportovní aktivity (ale tady pozor, ne každý může být vrcholovým sportovcem, příliš velký tlak okolí a nadměrná námaha může dítěti uškodit) nebo například skauting.