Kvě 122017
 

SlánkaNadměrná konzumace soli je příčinou mnoha onemocnění a zdravotních potíží. Navíc díky uspěchanějšímu rytmu života, kdy se stále častěji téměř v běhu stravujeme mimo domov a nebo se z nedostatku času krmíme různými polotovary, její spotřeba stále stoupá. Proto je užitečné mít solení a dosolování co nejvíce pod kontrolou a zároveň je rozumné se pokusit sůl při vaření co nejvíce nahradit.

Nahradit sůl solí

Tento podtitulek asi pro mnoho lidí vypadá absurdně. Jak se dá nahradit sůl solí? To musí být nějaký nesmysl. Není. Místo klasické soli můžeme použít zdravější himalájskou a nebo také lze vyzkoušet několik alternativních ochucovadel, která ale sůl obsahují. Je to například sůl bylinková, sezamová (známá také pod názvem gomasio) a nebo sůl se sníženým obsahem sodíku (existují i takové, které navíc mají zvýšený obsah jiných minerálů, jako je například draslík nebo hořčík). Používání těchto náhražek do jisté míry pomůže snížit přísun chloridu sodného, ale samozřejmě úplně se ho nezbavíme.

Nesolíme, ale kořeníme

Vyžaduje to sice trochu cviku a nějaký čas si budeme muset zvyknout, ale chuť na slané dokážou potlačit správně vybrané bylinky. Bazalka se velmi dobře hodí k hlavním jídlům ze zeleniny a masa. Masům všeho druhu rozhodně prospívá kořenění šalvějí. Estragon je zajímavý v omáčkách, vaječných pokrmech a s drůbeží. Koriandr můžeme vyzkoušet s luštěninami a rybami a tymián přidáme k jídlům ze středomořské kuchyně, mořským plodům a do různých marinád. Skvělou záležitostí je libeček, kterému se mimochodem říká přírodní Maggi. Hodí se do polévek i omáček, kam můžeme pro lehce slanou chuť také přidávat více bobkového listu. Sůl částečně může nahradit i libovolné pikantní koření, jako je například pepř, zázvor, chilli nebo pálivá paprika. Velmi ostrá jídla velmi často nedosolují ani ti nejzarputilejší „soliči“.

Zelenina místo soli

Spotřebu soli pomůže omezit také vhodné využití zeleniny. Nezastupitelnou roli tady hraje zelená petrželka, pažitka, křen, cibule a samozřejmě česnek, jejichž specifické aroma a lehce ostrá i slaná příchuť dokážou chuťové pohárky velmi dobře ošálit. Navíc pravidelná konzumace česneku podle mnoha různých výzkumů pomáhá udržet krevní tlak pod kontrolou a celkově prospívá oběhové soustavě. Takže omezení soli a nahrazení jí česnekem může zabít dvě příslovečné mouchy jednou ranou.