Srp 072013
 

Obecně se dá říci, že během nejteplejších dnů bychom se měli řídit jídelníčkem z míst, kde mají dlouhodobou zkušenost s velkými vedry. V našem regionu je asi nejlepší inspirací tzv. středomořská kuchyně neboli hodně ovoce, zeleniny, lehkých mas, celozrnného pečiva a různých jogurtů.

Základem našeho jídelníčku v létě by měla být dobrá a vydatná snídaně. Měla by se opírat hlavně o mléčné výrobky (různé jogurty a tvarohy jsou ideální), to bychom měli doplnit ovocem a prokládat chutným celozrnným pečivem. Během oběda se koncentrujme spíše na lehká jídla, grilování či smažení uprostřed horkého dne není moc vhodné. Maso nemusíme vynechávat, ale vybíráme si spíše drůbež, ryby a mořské plody (ale jen z kvalitních čerstvých zdrojů). Jednou za čas si k obědu můžeme dopřát jen kvalitní brambory na loupačku s tvarohem či zakysanou smetanou nebo různé lehké polévky. Během veder určitě oceníme středomořské gazpacho a nebo ukrajinsko-polský chlodnik. Vhodné jsou i různé ovocné knedlíčky, ale neměli bychom přehánět s máslem a cukrem. Jako zákusek si vyberme jen lehké sušenky a nebo se věnujme zase ovoci. Během večeře můžeme občas i trochu zahřešit a dopřát si malý kousek něčeho grilovaného, ale pravidelně bychom měli stavět hlavně na zeleninových salátech a rozhodně se nikdy nepřecpáváme. V horku se s přeplněným žaludkem rozhodně nedá spát. Celý den si můžeme dopřávat čerstvé sezónní ovoce a rozhodně nezapomínáme na pitný režim. Nápoje by neměly být slazené, překvapivě užitečný může být vlažný nebo dokonce teplý čaj. Milovníky česneku určitě potěší to, že jejich milované koření a zelenina se dá skvěle využít i během horka, protože zlepšuje krevní oběh a tím zlepšuje přirozené chlazení organismu. Pikantnější jídla jsou také v pořádku, urychlují trávení a méně zatěžují organismus. Inspiraci v tomto případě můžeme hledat v horkém Mexiku či ve východní Asii.

A čemu bychom se v létě měli vyhýbat? Samozřejmě všem mastným a smaženým jídlům i když to neznamená, že bychom měli úplně vynechat tuky. Tělo je potřebuje a trocha salátu zalitého kvalitním olivovým nebo řepkovým olejem našemu organismu jenom prospěje. Nevhodné jsou také různé rychle se kazící potraviny, kterým teplo rozhodně nedělá dobře. Nejde jen o majonézové saláty, ale i o syrové nebo krvavě připravené maso a krémové dorty či sladkosti. Vyhýbejme se také hodně kalorickým jídlům a cukru. Na ten si dávejme obzvlášť pozor, protože ho často obsahují i jídla a nápoje, které považujeme za zdravé, jako jsou například ovocné džusy nebo jogurty. Pokud možno vynechávejme i různé slané mlsání, i když přiměřený přísun soli je důležitý, protože tělo pocením ztrácí životně důležité minerály. Také se doporučuje zvýšená opatrnost u zmrzlin, které nás sice krátkodobě ochladí, ale termický šok často v létě vyvolává angíny – to samé se týká i různých mražených či velmi vychlazených nápojů. Navíc velmi studené nápoje po přibližně čtvrt hodině vyvolávají opačný efekt, tělo se snaží vyrovnat hladinu a začne se samo ohřívat. Během veder je také nutno si dávat pozor na alkohol a různé energetické nápoje.