Pro 182012
 

Krásný bílý úsměv je výtečná vizitka každého člověka. Je to velmi důležité v dnešní době, kdy je tak významný první dojem a tím pádem i náš vzhled. Proto bychom si aspoň trochu měli dávat pozor na různé potraviny, které mohou  zoubky zabarvit a tím i zhoršit náš obraz v očích jiných lidí.

Velmi silně barví zuby černý čaj. Ten je mnohými lidmi vnímán jako relativně zdravý nápoj. Považuje se ho často za výrazně zdravější než káva, ale z hlediska bílé barvy zubů je pro nás … horší. Na druhou stranu vyšší obsah fluoru v čaji chrupu prospívá. Takže to chce ctít jistou vyváženost, například dávat si tento lahodný nápoj spojený s Anglií a Čínou spíše v odpoledních hodinách a nezapomínat na pečlivé čištění zubů. Bylinkové a zelené čaje barví trochu méně, ale efekt je také  viditelný.

Různé slazené a energetické nápoje jsou obecně velmi nezdravé i když bohužel, zvláště u dětí a mladých lidí, velmi oblíbené. Proto asi nikoho nepřekvapí, že tento skoro jed barvě zubů také neprospívá. V tomto případě nejde jen o nános nějaké barevně ošklivé vrstvy, ale také o neustálé narušování naší skloviny, čili základní a vlastně jediné přirozené ochrany našich zubů. Tady je efekt silně zdvojený, díky poškození skloviny se barviva z nápojů a také z  jiných méně agresivních potravin usazují lépe a naše zuby zoškliví velmi rychle.

Červené víno dokáže s bílou barvou zubů také docela hezky zamávat. Kyseliny které obsahuje narušují sklovinu a barvivo pak jen tuto práci doplní vizuálním efektem. Pozor ale i na bílé. To sice nebarví, ale útočí na sklovinu stejně jako červené.

Ovoce je sice zdraví prospěšné, ale pokud jde o vliv na barvu a sklovinu našich zubů, tak už to není tak úplně dokonalé. Nejsilnější efekt, kde kyseliny podporují navíc ještě výrazná barviva, je asi obecně u lesního ovoce.  Negativní vliv má nejen konzumace samotného ovoce, ale také pití různých džusů. Spousta lidí sice vynechává škodlivé a přeslazené chemické nápoje, ale pere do sebe pod tlakem přírodní šťávy a pak se u zubaře diví, proč jejich zuby jsou v tak špatném stavu.

No a poslední významnou skupinou „barvičů“ jsou sladkosti. Zvláště pokud vidíme, že po jejich konzumaci se nám nebo dítku začíná barvit jazyk nebo rty, je jasné, že něco podobného čeká ve větší či menší míře naše zuby. Navíc cukr prospívá bakteriím, které ničí sklovinu a ze zobání bonbónků tělo nezískává vlastně nic užitečného, takže bychom si měli promyslet, jestli nebude nejlepší se cukrkandlům vyhýbat co nejčastěji.

Co dělat v situaci, když nám zuby barví něco zdravého nebo velmi oblíbeného? Samozřejmě člověk nemůže být úplný dogmatik a dopřát si jednou za čas sklenku červeného a nebo hrneček s borůvkami rozhodně není nějaký velký hřích. Také nemusíme úplně vyřazovat ovocné džusy. Zdravé opravdu jsou. Pijme je jen s rozumem a také nám výborně může pomoci brčko, díky kterému zmenšíme kontakt tekutiny se zuby. To samé se týká vlastně i potravin, čili hlavně ovoce a zeleniny nebo i některých omáček, jako je například sojovka. Ty sice nemusíme jíst brčkem, ale můžeme je v ústech držet kratší dobu … i když samozřejmě je polkneme až po pečlivém rozžvýkání.