Úno 082017
 

Snídani mnoho odborníků na správnou výživu považuje za nejdůležitější jídlo dne. Její složení ovlivní, jak se budeme během dne cítit a kolik budeme mít energie. Při její přípravě a konzumaci bychom měli zohlednit nejen to, co jíme, ale i kdy to jíme. Některá jídla i nápoje úplně prázdnému žaludku vůbec nesvědčí.

Káva a čaj

Pro mnoho lidí je káva nebo silný čaj tím prvním, co si každý den ráno dopřejí. Pro někoho je dokonce kávička jedinou snídaní a nebo její dominující složkou. To rozhodně není správné. Oba nápoje popíjené nalačno dráždí žaludek a zatěžují játra i slinivku. Pokud je budeme takto pít dlouhodobě, hrozí nám gastritida.

Citrusy

V posledních letech stále větší oblibu získává pití různých šťáv. Mezi nejpopulárnější patří již dlouhodobě ty, které se získávají z citrusových plodů. Pokud si je ale dáme nalačno, riskujeme pálení žáhy a dlouhodobě, podobně jako v případě kávy i čaje, potíže s gastritidou. Navíc citrusy obecně patří k docela silným alergenům a pokud je budeme jíst nebo pít jejich šťávu na prázdný žaludek, tak nám hrozí, že alergická reakce organismu bude mnohem silnější. Nebo ji to dokonce může vyvolat i u lidí, kteří normálně s jednou mandarinkou či pár měsíčky pomeranče nemají normálně žádný velký problém.

Syrová zelenina

Konzumace syrové zeleniny rozhodně našemu zdraví prospívá (i když jsou druhy, které bychom raději měli jíst až po krátkém tepelném zpracování, jako je například rajče nebo mrkev). Ale neplatí to v situaci, kdybychom ji chtěli začít jíst pravidelně po ránu na prázdný žaludek. Má vysoký obsah vlákniny, je hůře stravitelná a tím pádem zvyšuje riziko pálení žáhy. Navíc v syrovém stavu může nepříjemně podráždit žaludeční sliznici.

Jogurty

Asi nejeden čtenář nyní překvapeně kouká, že se na seznam dostaly i jogurty. Přeci ty ke snídani nedílně patří. Ano, ale… Jogurty nejíme jen pro chuť, ale hlavně pro jejich skvělé účinky na naše zdraví. A pokud bychom si je dali nalačno, tak k blahodárnému působení zdravých bakterií v našem trávicím traktu bohužel nedojde. Takže jogurt k snídani rozhodně patří, ale buď má být jejím vyvrcholením a nebo si ho dopřejeme pořádně promíchaný s nějakými vločkami či musli.

Sladké

Obecnou škodlivost cukru snad v dnešní době nikdo normální nezpochybňuje. Přesto pro mnoho lidí snídaně automaticky znamená přeslazený čaj či kávu, ke kterým přikusují nějakou koblihu či jinou sladkost bez větší výživné hodnoty. Efektem je velký příjem tak zvaných prázdných kalorií, který nás sice velmi rychle postaví na nohy, ale netrvá moc dlouho, kdy se začneme cítit mnohem unavenější, než tomu bylo po probuzení.

Studené nápoje

Zastánci zdravé výživy si často po ránu dopřávají sklenku vody s trochou citronové šťávy. Měla by pomáhat průběžné detoxikaci organismu. Další lidé zase nedají dopustit na různé limonády nebo minerálky. Většinou tyto nápoje pijeme studené, ale ráno bychom tento zvyk raději měli opustit a pít jen teplé nebo vlažné tekutiny. Příliš chladné pití může v našem trávicím traktu srážet tuky, stahovat cévy a zpomalovat trávení. Teplé nápoje trávení urychlují.