Čvn 292015
 

Problémy s nadváhou má čím dál tím větší část populace. Je to způsobeno hlavně změnou životního stylu a nepřizpůsobením stravovacích návyků našim každodenním činnostem. Na začátku mnoho lidí hledá řešení v různých zázračných dietách, ale po pátém či šestém neúspěchu se většinou se svou váhou smíří. Přitom velmi často s hubnutím může pomoci následující jednoduché desatero.

1. je třeba vyřadit z jídelníčku různé slané nebo sladké pamlsky, které si jen tak nevědomky uzobáváme během dne. Tento na první pohled velmi jednoduchý krok je při hubnutí velmi úspěšný, ale zároveň se hodně těžce dodržuje.

2. stačí nám tři hlavní jídla denně, pořádné snídaně, přiměřený oběd a lehká večeře. Mezi snídaní a obědem a mezi obědem a večeří si dejme jako svačinu už jen kousek ovoce nebo zeleniny.

3. pití je základ a nejlepší tekutinou je voda případně neslazený pravý bylinkový čaj. Tělo by mělo dostat přinejmenším dva litry tekutin denně. Díky tomu pomůžeme vypláchnout z organismu různé škodlivé látky a také naplníme žaludek, čímž se sníží potřeba jíst. Během jídla nepijeme, zpomalilo by se trávení.

4. minimalizujme používání tuku, z jídelníčku bychom měli pokud možno vyřadit potraviny s vysokým obsahem sacharidů.

5. každý den bychom tělu měli dopřávat dostatek vlákniny. Velmi dobrým zdrojem je zelenina, luštěniny nebo celozrnné pečivo (pro porovnání – jeden krajíc dobrého celozrnného pečiva má přibližně šestkrát více vlákniny než krajíc pečiva bílého).

6. měli bychom se vyhýbat solení a slaným potravinám (např. většina polotovarů, uzenin či tak zvaných fast foodů má nepřiměřeně vysoký obsah soli), které zadržuje vodu v organismu. Také je třeba zvážit používání pikantního koření, které sice pomáhá trávit a zlepšuje fungování metabolismu, ale bohužel také zvyšuje chuť k jídlu.

7. jednou z příčin nadváhy je i stres. Pokud nebudeme v psychické pohodě, je velmi pravděpodobné, že přes veškeré úsilí se nám zhubnout nepodaří.

8. jíst by se mělo pomalu, každé sousto pečlivě žvýkáme. Lidé, kteří jedí rychle, většinou jí mnohem více než organismus ve skutečnosti potřebuje.  Neměli bychom zapomínat na to, že trvá přibližně čtvrt hodiny, než mozek vyšle signál, že jsme sytí (na tom funguje i většina soutěží jedlíků, kteří se během prvních patnácti minut snaží do sebe nacpat co největší množství potravin).

9. bez pohybu je většina snah zhubnout odsouzena k neúspěchu. Na fyzickou aktivitu bychom měli vyhradit alespoň pětačtyřicet minut denně.

10. neúspěch nás nesmí odrazovat. V některých případech je hubnutí běh na dlouhou trať. Pokud se nám stále nedaří a už si říkáme, že další pokusy nemají smysl, stojí za to navštívit odborníka – psycholog nebo specialista na zdravou výživu velmi často dokážou bleskově odhalit, kde jsme doposud dělali chybu.

  One Response to “Desatero pro hubnutí”

  1. K prvnímu bodu bych poznamenal, že je radno vyhnout se také bílému pečivu a dalším výrobkům, které obsahují velké množství mouky. Tu totiž tělo přeměňuje na cukr.