Lis 072013
 

Bolest zad je prokletím moderního lidstva. Mimo jiné je to spojeno se změnou způsobu práce a trávení volného času, kdy většina z nás se pomalu neodlepí od židle nebo gauče. Proto je nutno na svá záda myslet a pečovat o ně. Pomoci v tom může i následující desatero.

1.  pravidelná fyzická aktivita je základ pro zdravé záda. Hýbejme se, posilujme zádové a břišní svaly. Jinak celá váha našeho těla  bude pouze na páteři a to vede k bolestem a nevratným deformacím.

2. zajímejme se o různé cviky na záda, ale musíme se je naučit pořádně. Tady není místo na improvizace a vlastní úpravy, protože jinak efekt bude nulový a nebo dokonce negativní. Cvičíme pomalu a tahem, švih je nám k ničemu.

3. hlídejme si to co jíme. Správný a vyvážený jídelníček znamená přiměřenou váhu a ta znamená mnohem menší zátěž pro naše záda. Každé kilo navíc je riziko pro páteř. Nezapomínejme na vápník a vitamín D, které ruku v ruce posilují kosti.

4. pokusme se vést zdravý život, dbejme na prevenci. Některé bolesti zad nejsou spojené s páteří, ale mohou být důsledkem nějakého závažnějšího onemocnění (spojeného se srdcem, játry, ledvinami nebo i vaječníky). Před zahájením samoléčby zaměřené pouze na záda raději navštivme svého lékaře.

5. neměli bychom se hrbit. Samozřejmě velmi často to člověk dělá podvědomě, ale musíme se snažit na to myslet a kdykoliv si vzpomeneme, narovnejme se, dejme lopatky k sobě a vtáhněme břicho.

6. protahujme se, zvláště pokud musíme celý den sedět na židli u počítače, pokusme se každou hodinu aspoň jednou vstát a pořádně uvolnit své ztuhlé svalstvo.

7. nesmíme zapomínat na odpočinek. Ideální je příjemná relaxační koupel, skvělé účinky na bolavá záda má také masáž.

8. jedním z nejlepších „přátel bolavých zad“ je stres. Pokusme se zbytečně nerozčilovat, neprožívejme všechno tak silně, k událostem přistupujme s klidem. Ve stresových situacích se zvyšuje napětí svalů, které v důsledku může vést k velmi nepříjemným bolestem zad.

9. důležitý je zdravý a kvalitní spánek. Musíme si vybrat dobré matrace, které se přizpůsobí naší páteři. Každou si vyzkoušejme v leže, neměla by být ani moc tvrdá ani moc měkká. Nekupujme je na slepo, neexistuje univerzální výrobek pro každého a ani váha nemusí být tím nejpřesnějším měřítkem. Důležitá je i kvalita polštáře. Usínejme uvolnění a v dobře vyvětrané místnosti.

10. nepřetěžujme páteř. Náklad (například nákupy) nosme v obou rukou – tašky by měly vážit přibližně stejně. Pokud zvedáme nějaké závaží, vždy se snažme alespoň trochu pokrčit kolena. Ženy by měly nosit boty na vysokých podpatcích jen během nějakých výjimečných událostí, rozhodně na nohy nepatří každý den.