Zář 242015
 

Pokud chceme, aby náš organismus správně fungoval, musíme mu dopřávat dostatek pravidelného a hlavně zdravého spánku. Jinak budeme mít neustále problémy nejen s únavou, ale také s oslabenou imunitou a tím pádem postupně i různými více či méně závažnými problémy. Podívejme se na šťastné sedmero, díky kterému se nám určitě bude spát lépe a zdravěji.

1. chodit spát i vstávat bychom měli pokud možno vždy ve stále stejnou hodinu. Tělo miluje pravidelný rytmus, pokud ho začneme narušovat, okamžitě se to projeví zhoršeným spánkem. Spaní i vstávání bychom měli dodržovat pokud možno i o víkendu (samozřejmě není nutné si hlídat přesnou vteřinu, ale půlhodina až hodina rozptylu je maximum tolerance).

2. v dnešní době jsou velmi populární různé energetické nápoje. Také se hodně pije káva, čaj a také mnoho variant koly. Pokud chceme mít zdravý a hluboký spánek (a také nechceme mít potíže s usínáním), nejlepší je, když si poslední takový nápoj dáme přibližně osm hodin před spaním. Pokud možno si dáváme pozor i na čokoládu.

3. spánek zhoršuje a způsobuje časté buzení také nikotin. Samozřejmě nejlepší je úplně nekouřit, ale jestliže si život bez „žvára“ nedokážeme představit, pokusme se pokuřování co nejvíce omezit a pokud možno před spaním úplně vynechat.

4. před spaním by se také nemělo jíst. Různé zdroje se rozchází v tom, kdy bychom si měli dát poslední jídlo, obecná shoda panuje, že by to mělo být minimálně dvě hodiny před zalehnutím do postele (ale jsou i jiné školy, které ještě zohledňují čas na hodinkách).

5. pro zdravý spánek potřebujeme i jistou dávku fyzické aktivity během dne. Mimochodem právě tady jsou kořeny problémů s nespavostí nebo s přerušovaným spánkem u mnoha lidí v dnešní době. Máme čím dál tím více sedavou práci a po návratu domů místo procházky se rovnou svalíme k počítači nebo televizi. To rozhodně není dobře, pokud v zaměstnání nemáme dostatek pohybu, musíme si na něj najít trochu času po práci.

6. před spaním naši předkové velmi často doporučovali panáček něčeho ostřejšího. Dnes už víme, že to není moc dobrý nápad. Díky alkoholu sice většina lidí rychleji usne, ale spánek pak není kvalitní – už po několika hodinách se většinou začneme probouzet a ne vždy se podaří pak usnout.

7. důležité je také to, aby ložnice byla vyvětraná a chladnější. V přetopené místnosti se zatuchlým vzduchem se nám bude spát velmi špatně. Pokud možno bychom se měli také postarat, aby tam bylo co největší ticho a tma.