Čvc 112016
 

Kromě pravidelného podávání léků je základem léčby cukrovky také úprava jídelníčku. Pokud si ho odmítneme změnit či spíše by bylo přesnější říci modifikovat, tak dlouhodobě nám nepomůžou ani ty nejlepší medikamenty. Dieta, jakou bychom měli dodržovat při cukrovce, přitom ve skutečnosti není příliš restriktivní. Stačí se jen držet několika prostých zásad.

1. Pravidelnost – jíst bychom měli každý den přibližně ve stejnou hodinu a mělo by to být přizpůsobeno lékům (některé se podávají před jídlem a jiné zase v určitém časovém odstupu po něm).

2. Střídmost – jíst bychom měli jen tolik, kolik potřebuje náš organismus. Nadbytečné kalorie znamenají přírůstek kilogramů, což kromě mnoha jiných negativních efektů znamená i nutnost zvyšovat množství léků, které při cukrovce musíme brát. Nejrozumnější je probrat celou záležitost s výživovým odborníkem, který určí, kolik jídla potřebujeme. A pak se jeho doporučení pokud možno co nejpřesněji držme.

3. Rozmanitost – dieta při cukrovce vůbec nemusí znamenat monotematičnost a nudu. Naopak. Čím bude rozmanitější, tím lépe. Měla by být vyvážená – větší důraz klademe na to, aby se v jídelníčku objevilo dostatečné množství zeleniny, luštěnin, obilovin, libového masa a ryb.

4. Omezení – bohužel ani při dietě, kterou během léčby cukrovky musíme dodržovat, se nevyhneme určitým restrikcím. Logické je co největší omezení (či pokud možno i úplná eliminace z jídelníčku) cukrovinek a alkoholu. Také bychom měli minimalizovat podíl zvířecích tuků a soli ve stravě. Velmi rozumné je také omezit konzumaci výrobků obsahujících pšeničnou mouku.

5. Vaření – pokud chceme, aby dieta zavedená pro podporu léčby cukrovky měla smysl a pozitivní efekty, musíme se také naučit správně vařit (případně, pokud jsme do té doby žili hlavně na stravě z restaurací či na polotovarech, tak obecně bychom se měli začít hodně přátelit s hrnci a plotnou). Jídla pokud možno vaříme a dusíme, snažíme se vyhnout smažení. Je rozumné zjistit, jak správně připravovat který pokrm, abychom z něj dostali co nejvíce zdraví prospěšných látek – čili např. zeleninu tepelně zpracováváme jen krátce, saláty připravujeme těsně před jídlem a u všeho si hlídáme čerstvost.

6. Pozitivní nastavení – cukrovka rozhodně není nic příjemného, ale při dnešní úrovni medicíny také neznamená pro nemocného konec světa. Snažme se na život hledět s úsměvem, všímejme si hlavně pozitiv a dobrá psychická kondice se přeloží i na naše zdraví.

7. Fyzická aktivita – pravidelný pohyb potřebuje i zdravý člověk, cukrovkář by si ho měl dopřávat ještě více. Díky tomu se mu podaří udržovat váhu pod kontrolou, což je v případě diabetu opravdu velmi důležité. Navíc, jak už říkali naši předkové, v zdravém těle je zdravý duch. A dobrá psychická kondice je základ jakékoliv úspěšné léčby.