Lis 242016
 

Řízky v polovině smaženíSmažená jídla jsou nedílnou součástí české kuchyně. A je jedno, jestli jde o klasický řízek nebo nesmrtelný smažák či stále populárnější hranolky nebo různé verze obalované zeleniny. Jenže souběžně s rostoucím povědomím o správně výživě se čím dál tím více lidí snaží smažení vyhýbat, protože tento způsob přípravy jídel jednoznačně k nejzdravějším nepatří. Ale pokud se naučíme smažit správně, rozhodně to nebude zas až tak nezdravé, jak si většina z nás myslí.

Číst celé “Jak správně smažit” »

Zář 202016
 

Červené hrozny v misceHroznová réva patří jednoznačně k nejstarším kulturním rostlinám pěstovaným člověkem. Podle různých výzkumů ji naši předkové vysazovali a šlechtili již před více než pěti tisíci lety. A tisíce let se také zkoumá i pozitivní vliv plodů na lidské zdraví. V našich podmínkách dozrávají převážně kolem září a podzim je také obdobím, kdy v obchodech je plno hroznů dobré kvality a za rozumnou cenu. Proč toho nevyužít a nepřipravit si také na zimu hroznový sirup? Recept by měl zvládnout opravdu každý a výsledkem bude velmi chutný a osvěžující nápoj, který navíc prospívá našemu zdraví. Podívejme se na dvě verze – jedna bude česká klasika s cukrem, druhou si lze připravit i bez cukru (té se říká pekmez a je původem z Turecka).

Číst celé “Recept na hroznový sirup” »

Zář 012016
 

Televizní reklamy nás neustále přesvědčují, že bychom měli jíst jogurty a výrobky s jogurtovým základem, protože jsou velmi zdravé. Je to pravda, i když samozřejmě se to netýká úplně všech marketingově vychvalovaných produktů. Zjednodušeně řečeno, pokud chceme prospět svému zdraví, nesmíme sahat po různých ochucených, doslazených či light výrobcích, ale musíme si vybrat nějaký dobrý přírodní jogurt. A na pozitivní účinky tohoto malého zázraku se podíváme na následujících řádcích.

Číst celé “Jogurty jsou zdravé” »

Čvc 112016
 

Kromě pravidelného podávání léků je základem léčby cukrovky také úprava jídelníčku. Pokud si ho odmítneme změnit či spíše by bylo přesnější říci modifikovat, tak dlouhodobě nám nepomůžou ani ty nejlepší medikamenty. Dieta, jakou bychom měli dodržovat při cukrovce, přitom ve skutečnosti není příliš restriktivní. Stačí se jen držet několika prostých zásad.

Číst celé “Dieta při cukrovce” »

Čvn 302016
 

Kvašené citrony jsou nedílnou součástí marocké a východoasijské kuchyně*. Zajímavé jsou i ze zdravotního hlediska, protože uchovávají v ovoci většinu prospěšných látek, ke kterým se ještě přidají zdravé bakterie vznikající během kvašení. Přidávají se k různým salátům, omáčkám, polévkám, hodí se i k masu nebo rybám a až na pečení a přípravu sladkostí je můžeme přidávat všude, kde se používá citronová kůra nebo šťáva. Navíc lák, který během kvašení vznikne, lze po lžičkách podávat při různých žaludečních problémech nebo na zlepšení metabolismu.

Číst celé “Kvašené citrony” »

Čvn 272016
 

Léto si většinou spojujeme se zvýšenou konzumací čerstvého ovoce a zeleniny a také s větší fyzickou aktivitou než obvykle. Takže na první pohled by to mělo být roční období, během kterého se nám podaří shodit pár kil nebo přinejmenším svou váhu udržet na stále stejné úrovni. Ve skutečnosti to často vypadá úplně jinak a začátek podzimu vítáme s dalším přírůstkem kilogramu. Léto má na nás totiž několik pastí…

Číst celé “Abychom v létě nepřibírali” »

Dub 172016
 

Téměř každý člověk na otázku, jestli je zdravější syrová nebo vařená zelenina, automaticky vybere první odpověď. A ve většině případů je to také pravda. Ale jak dokázaly vědecké výzkumy nezávisle prováděné v Británii, Spojených státech, Německu i Itálii, existují výjimky, u kterých bychom měli preferovat spíše vaření nebo alespoň krátké tepelné zpracování – zvláště pokud chceme ze zeleniny dostat co nejvíc prospěšných látek a nebo využít unikátní zdravotní vlastnosti některých plodin.

Číst celé “Zdravější vařená zelenina” »

Dub 132016
 

Mladá rozkvetlá lípaLipový květ patří v domácích lékárničkách k jedné z nejpopulárnějších léčivých surovin. Používá se hlavně při chřipce a nachlazení ke snižování horečky. Také usnadňuje odkašlávání, zlepšuje trávení, urychluje metabolismus, pravidelné popíjení se doporučuje pro celkové zlepšení obranyschopnosti organismu a při vysokém tlaku. Ale z hlediska léčivých účinků nejsou zajímavé pouze květy s listeny. V tradiční medicíně se využívaly i lipové listy, které navíc na jaře mohou příjemně obohatit i náš jídelníček.

Číst celé “Chutné a zdravé lipové listy” »

Bře 222016
 

Existuje velké množství diet, které slibují relativně rychlé zhubnutí, ale cenou za to jsou převážně dost drastická pravidla (o následném jojo efektu ani nemluvě). Banánová dieta není až tak přísná, ale přesto podle jejích autorů můžeme shodit dokonce sedm kilogramů během třiceti dnů. Lze ji vyzkoušet ve třech variantách. Jedna trvá tři dny, druhá týden a třetí měsíc. Původ této diety můžeme hledat v Japonsku.

Číst celé “Banánová dieta” »

Bře 112016
 

Chia semínka v posledních letech mnoho lidí zajímajících se o zdravou výživu a alternativní životní styl řadí mezi tak zvané superpotraviny.* Jsou doslovně nabité vitamíny, minerály, zdravými tuky, vlákninou a dalšími prospěšnými látkami. Navíc dokážou dobře zasytit, proto přitahují i pozornost těch, kteří se snaží dostat nějaké to kilo dolů. V Americe a tak zvané západní Evropě se je jí již celkem dlouhou dobu, ale u nás se dá říci, že stále jedná o novinku. Proto níže představíme několik tipů, jak chia semínka při přípravě jídel využít.

Číst celé “Jak použít chia semínka” »

Úno 182016
 

vegeta nasypaná na talířkuAčkoliv do českých kuchyní stále silněji proniká trend vaření pokud možno jen s čerstvých surovin a bez umělých ochucovadel, stále se to týká jen části populace. A bude tomu tak vždycky. I za desítky let zde najdeme spoustu lidí, kteří si vaření bez různých polotovarových kořenidel nedokážou představit. To je i případ vegety, podravky a jiných bylinkovo zeleninových směsí. Do polévek a omáček je část lidí bude sypat stále. A konec konců proč ne, na takové domácí sušené vegetě vlastně není nic špatného. Glutamáty, chemická éčka a jiné chemikálie přeci v našem receptu vůbec nepotřebujeme…

Číst celé “Domácí sušená vegeta” »

Led 252016
 

Asi většina lidí si řekne, že nadpis tohoto článku je nějaký nesmysl. Přeci každý ví, že před spaním bychom neměli jíst, protože to není zdravé a bude se nám s plným břichem špatně usínat. To je určitě pravda, poslední velké jídlo bychom si měli dopřát dvě až čtyři hodiny (tady se v přesném určení času odborníci trochu rozchází) před spaním a večeře by měla být pokud možno lehce stravitelná. Ale jsou některé potraviny, které usínání a spánek dokážou vylepšit – můžeme si je dát k večeři nebo jen jako velmi malý mls před tím, než si půjdeme večer vyčistit zuby.

Číst celé “Jídlo pro dobré spaní” »

Pro 092015
 

Na otázku z nadpisu asi naprostá většina lidí bez přemýšlení odpoví, že prošlé potraviny bychom v žádném případně jíst neměli. Po chvilce zamyšlení se ale asi u téměř všech, co by toto prohlásili, začala vkrádat myšlenka, že je to přeci jen trochu složitější. A oprávněně. Jak napovídá nejen selská logika, ale i několik seriózních průzkumů, datum spotřeby u některých pokrmů opravdu neznamená, že daný pokrm musíme ihned po jeho uplynutí vyhodit.

Číst celé “Jíst či nejíst prošlé potraviny” »

Pro 032015
 

Na otázku uvedenou v nadpisu samozřejmě můžeme odpovědět jednoznačně. Hlad snadno zaženeme tím, že se najíme. Pokud nemáme problémy s váhou a nebo sklony rychle nabírat kila, nemusíme nic moc řešit. V opačném případě je rozumné postupovat opatrněji a snažit se hlad zahánět tak, abychom neriskovali nemilé skoky na váze.

Číst celé “Jak zahnat hlad” »

Lis 262015
 

Sice mnohem častěji řešíme, jak zbavit tělo nadbytečných kilogramů, existují v životě i takové momenty, kdy naopak potřebujeme relativně rychle přibrat na váze. Někdo by možná řekl, že na tom přeci nic není, stačí prostě hodně jíst, ale tak snadné to bohužel není. Pokud nechceme svou zdravotní situaci jen zhoršit, měli bychom i u přibírání na váze postupovat s rozumem a podle několika jednoduchých pravidel.

Číst celé “Jak rychle a zdravě přibrat na váze” »

Lis 192015
 

Mandlová mouka není jen cukrářská surovina. Jedná se i o zajímavou alternativou pro ty, kteří chtějí nebo musí odstranit ze svého jídelníčku lepek. Také je součástí mnoha vegetariánských a veganských receptů, využívá se i při přípravě jídel z tak zvané paleo diety. Můžeme ji koupit, ale je dost drahá, mnohem levněji* nás vyjde vlastní výroba, která je velmi snadná.

Číst celé “Mandlová mouka a její domácí výroba” »

Lis 022015
 

S postupným příchodem chladnějších dnů by se v našich jídelníčcích měly čím dál tím častěji objevovat polévky. Dokážou velmi dobře rozehřát, díky vaření jsou mnohem stravitelnější než pokrmy pečené nebo smažené a navíc velmi často jsou i hodně zdravé. Podívejme se na vybraných sedm polévek, kterým bychom určitě měli věnovat větší pozornost.

Číst celé “Zdravé polévky” »

Říj 242015
 

Jednou z nejoblíbenějších podzimních pochoutek jsou houby. Z hlediska zdravotního se stále vedou debaty, jestli jsou prospěšné nebo naopak škodlivé a nebo jestli se škodlivost či prospěšnost týká jen některých druhů. Jedno je ale jisté. I když se jedná o lahůdku, organismus má jisté problémy s jejich trávením. Ale existuje několik doporučení, jak stravitelnost hub zlepšit.

Číst celé “Pro lepší trávení hub” »

Říj 142015
 

Pokrmy vyráběné z vepřového si většinou spojujeme s něčím nezdravým. Je sice pravda, že to není zas tak šílené a vždy záleží na množství, kolik toho jíme a jak často si prasátko dopřáváme, ale na druhou stranu objektivně vepřové je prostě tučnější a obecně se nadměrná konzumace nedoporučuje (důkazem toho jsou různé diety a nemocniční jídelníčky, kde se s ním téměř vůbec nesetkáme). Ale existují i taková jídla, která mají původ v praseti a přitom jsou docela zdravá. Jedná se například o sulc čili huspeninu.

Číst celé “Huspenina či sulc pro zdraví” »