Zář 042013
 

Vláknina umí vyvolat pocit sytosti, ale to rozhodně není její nejdůležitější funkce. V organismu, či přesněji v jeho trávicím traktu, plní roli jakéhosi kartáče, který z něj odstraňuje různé škodliviny a pomáhá ho udržet v dobré kondici. Podle doporučení mezinárodní zdravotnické organizace (WHO) bychom měli tělu dodat mezi dvaceti až čtyřiceti gramy této látky. A hravě to lze vyřešit s čistě přírodními zdroji.

Za vlákninovou bombu můžeme označit pšeničné otruby. Ve sto gramech této potraviny najdeme kolem čtyřiceti gramů vlákniny. Metabolismus nám vylepší i zvýšený obsah vitamínu B, který navíc pomáhá uklidnit nervy rozbouřené dnešní stresující dobou. Dále v pšeničných otrubách najdeme tak zvaný vitamín mládí neboli „éčko“  a minerály měď, zinek, hořčík a draslík. Mají relativně málo kalorií a umí rychle zasytit.

Fazole obecně jsou dobrým zdrojem vlákniny, ale ty červené jsou z tohoto hlediska výtečné. Obsahují jí přibližně dvacet pět gramů což je zhruba o jednu třetinu více než má jejich bílá „sestřička.“ Také jsou dobrým zdrojem bílkovin a mají nízký glykemický index. Část lidí se jim vyhýbá, protože mohou vyvolat společensky nepříliš žádoucí pouštění větrů. Za to mohou lektiny, jejichž množství můžeme omezit tak, že fazolím během namáčení častěji měníme vodu.

Z hlediska vlákniny  je určitě výborný kokos. U sušeného strouhaného je to přibližně jedna pětina jeho váhy neboli dvacet gramů ze sta. U čerstvého je to sice o něco horší, ale pokud počítáme jen váhu dužiny bez mléka, tak nám vychází kolem třinácti gramů na sto. Jinak se ořech skládá převážně z tuků (čerstvý kokos je hodně kalorický), ale ty lidský organismus umí velmi dobře zpracovat a nezvyšují úroveň tzv. špatného cholesterolu. Obsahuje draslík, vápník, železo a vitamíny B, C a E.

Tradičním pomocníkem při různých trávicích problémech jsou sušené švestky. Už naše prabáby si všimly, že v omezené míře (přibližně tři až pět plodů denně) pomáhají při zácpách a lépe se nám tráví. A není divu, sto gramů sušeného ovoce obsahuje přibližně patnáct gramů vlákniny, která střeva udržuje hezky v pořádku. Sušené švestky jsou také dobrým zdrojem hořčíku, fosforu, vápníku, železa a vitamínů B, C a E. Dobrým zdrojem vlákniny mohou být i sušené broskve a fíky, slušné jsou z tohoto hlediska i jablka a meruňky.

Ale nejenom sušené ovoce má vysoký obsah vlákniny. V čerstvé podobě nám dostatek této látky dodá mučenka jedlá neboli plod známější pod jménem marakuja. Ve sto gramech najdeme přibližně patnáct gramů vlákniny. A samozřejmě ani v tomto případě to není vše. Ovoce je dobrým zdrojem antioxidantů, má také vitamín A a C, obsajuje vápník a železo. Podle vědeckých výzkumů může pomoci lidem, kteří mají problémy s astmatem. Nemoc sice nevyléčí, ale výrazně zmírňuje záchvaty.