Úno 202013
 

Mnoha lidem se ovesná kaše spojuje s jakousi nevábnou hmotou bez vůně a chuti, kterou dostávali v školních jídelnách nebo v nemocnicích. Proto se většinou ani nesnaží ji vařit a už vůbec ne jíst. A je to přitom rozhodně škoda, protože taková domácí kaše z ovesných vloček je pro naše zdraví prospěšná a navíc ji můžeme připravit velmi chutně.

A proč je vlastně tak zdravá? Pokud bychom obiloviny měli porovnávat podle obsahu bílkovin a podle toho, kolik mají v sobě nenasycených mastných kyselin, tak oves zaujímá přední místo. Bílkoviny neboli proteiny jsou velmi významným „stavebním materiálem“ našeho těla a o blahodárném účinku nenasycených mastných kyselin se napsaly snad již sta tisíce článků. Ale to není všechno, ovesná kaše má v sobě navíc vitamíny B a E a také minerály, mimo jiné mangan, železo, vápník, zinek a křemík. Navíc je lehce stravitelná a pomáhá udržet náš trávicí systém v dobré formě.  A dobré trávení je základ zdraví, protože nám pomáhá posilovat imunitu. A stále to není všechno, reguluje také úroveň cukru v krvi, snižuje hladinu cholesterolu a přímo pomáhá při takových zdravotních potížích, jako jsou různé druhy revmatu, průjem a nespavost.

Jak je vidět, ovesná kaše je opravdu zdravá. A jak si ji připravit, aby byla navíc ještě velmi chutná? Na to už není tak jednoduchá odpověď, protože každý člověk má své vlastní chuťové buňky a co chutná jednomu, vůbec nemusí chutnat druhému. Takže spíše jen obecné postřehy. Nejméně nadšení převážně vzbuzuje taková ta úplně rozvařená bílá lepkavá kaše. Pokud nám ale chutná, tak ji neznechucujme jiným, a vždy ji něčím ozdobme. Nevinný kroužek z kakaa či skořice a nebo oči a úsměv dokážou udělat divy. Nebo na okraji zapíchněme malou snítku máty. Také nezapomínejme na to, že bychom ji měli něčím jemně dochutit a dětem pravděpodobně i trošičku osladit. Místo cukru bývá vhodnější med. Navíc do vloček se dá vmíchat opravdu spousta věcí. Někdo má rád dobrý džemík, jiný si tam přidá sušené ovoce a ještě někdo má rád domácí ovesnou kaši s oříšky či všemi zmíněnými surovinami dohromady.  Velkou oblibu získávají poslední dobou kaše, do kterých se místo mléka dává jogurt, část lidí má rádo (a nebo ze zdravotních důvodů preferuje), když se vločky vaří ve vodě.

A pro ty, kteří už vymýšleli všechno možné a stále jim ovesná kaše, ať už domácí nebo kupovaná, nechutná, nabízíme tento recept. Je na něm vidět, že surovin a chutí se dá přidat k vločkám opravdu hodně a že vůbec nemusíme kupovat ty různé předražené směsi se složením, které nevzbuzuje úplnou důvěru. Navíc zde nejsou použity mléčné výrobky, které se nedoporučují při mnoha zdravotních problémech. Vezmeme hrst drcených lněných semínek, které hodíme do studené vody. Přidáme k nim hrst ovesných vloček, nastrouháme nahrubo jedno zelené jablko (klasický golden) a malý kousíček zázvoru. Oloupeme banán, nakrájíme na plátky a přidáme ke zbylým surovinám. Nakonec si kaši jemně ochutíme troškou kardamomu, skořice a muškátového oříšku. Dáme na sporák, ohřejeme, ale neuvádíme do varu a přikrytou domácí kaši na půl hodiny odložíme. Pokud se nám zdá, že ji banán neosladí dostatečně, můžeme přidat trošku medu a nebo či případně také rozinky. Dobrou chuť.