Říj 092012
 

Fíkovník patří mezi nejstarší rostliny pěstované člověkem. Občas se dokonce říká, že by mohl být tou nejstarší – zkamenělé pozůstatky dokazují jeho využití na Blízkém Východě již před více jak jedenácti tisíci lety (pěstování obilnin je vykopávkami doloženo o několik staletí později). Nepěstoval se samozřejmě pro dřevo, toho tehdy bylo všude dostatek. Lidstvo si totiž rychle všimlo, že jeho plody, fíky, jsou velmi chutné a také zdravé.

Dříve jsme se s fíky setkávali vlastně jen v sušené podobě, kdy patřily mezi tradiční mls, který se objevoval na stolech ve vánočním období. Dnes díky globalizaci a rychlé přepravě ovoce se můžeme docela často setkat v obchodech i s čerstvými plody. Což samozřejmě u mnoha lidí vyvolává otázku, jak takové fíky vybírat a  jak je potom jíst.  Výběr dobrého ovoce není náročný. Vhodný plod bude mít hezky zabarvenou fialovou slupku, která nesmí být nikde porušena. Slupička je totiž velmi tenká, takže jakékoliv poškození znamená, že nečistoty a bakterie se okamžitě mohou dostat k dužině. A konzumace je také  velmi jednoduchá. Stačí je prostě jen pořádně omýt  a pak už je můžeme jíst nakrájené nebo vcelku, jak hrdlo ráčí. Někdo je loupe (mimo jiné ze strachu před různými postřiky, ale sušené se konzumuje také neloupané) a nebo jemně naruší slupku a prostě jen do sebe obrátí dužinu. Nejlepší je vyzkoušet obě varianty a pak se rozhodnout, jak je budeme jíst, podle toho, co nám nejvíce vyhovuje. Fíky také můžeme přidávat do různých ovocných, ale i zeleninových salátů, využívají se i při přípravě různých mas. Čerstvé plody se rychle kazí, takže bychom je měli sníst co nejrychleji po nákupu.

Jsou velmi dobrým zdrojem vlákniny a to i v sušené podobě (ty je jen dobré přes noc namočit – vodu pak také vypijme) a zrychlují náš metabolismus. Náš trávicí systém ocení, když si každý den ráno dáme dva kousky ovoce a zapijeme je teplou vodou. Navíc se sníží riziko vzniku hemeroidů a také to působí jako prevence proti vzniku rakoviny tlustého střeva. Díky vysokému obsahu draslíku fíky pomáhají regulovat krevní tlak. Z minerálů je zde také zastoupen významněji hořčík, který působí blahodárně na náš organismus. Vysoké množství vápníku a fosfor působí jako velmi dobrá prevence proti osteoporóze.  Kyseliny omega-3 a omega-6 snižují riziko různých srdečních problémů a fytosteroly a rozpustné vlákniny pomáhají redukovat úroveň špatného cholesterolu v naší krvi. Jsou zdrojem vitamínu B6, proto jsou obzvlášť vhodné pro ženy, které zrovna prochází menopauzou (pro ně je důležitý i výše zmíněný vápník) a nebo které konzumují medikamenty odbourávající tento vitamín z těla (zvláště se jedná o antikoncepční přípravky). Díky aminokyselině tryptofan, kterou z fíků dostaneme, v těle vzniká serotonin, který se občas, spolu s endorfinem, nazývá lidově „hormon štěstí.“ Umožní nám lepší spánek, odstraní deprese a obecně zlepší náladu. A od podzimu do jara určitě oceníme fakt, že z čerstvých fíků je možno připravit nápoj, který zjemňuje bolesti v krku. Stačí povařit pět fíkových plodů v půl litru vody, tekutinu přecedit a když vychladne do pitelné podoby … vypít.