Dub 262012
 

Diet existuje tisíc a jedna. Pokud je člověk nevedl pod dozorem lékaře (a také pokud jím nebyly přímo vytvořeny či upraveny), tak většinou dopadly stejně. Sice se člověk rychle kil zbavil, ale potom je ještě rychleji nabral zpět a velmi často jich bylo více než na začátku. Přitom k hubnutí vedou i jiné cesty než diety a nebo nedej bože operace.

Velmi významnou roli například hraje spánek. Pokud spíme málo (přesněji jsme nevyspaní), tak většinou jíme výrazně častěji a zároveň máme neustále pocit, že jídla nebyl dostatek. Na vině jsou v tomto případě hormony. Ve spánku se vytváří hormon leptin, který výrazně omezuje pocit hladu. A pokud nespíme, tak se vytváří hormon ghrelin, který v našem těle vyvolává pocit hladu a produkce leptinu je omezena.

Další důležitou zásadou je dostatek času na jídlo. Jak již dokázali vědci, lidé, kteří nehltají a jedí pomalu, mají obecně menší spotřebu potravin. Proto je dobré při jídle výrazně zpomalit. Pomalu přežvykovat každé sousto, k jídlu si přivonět. Potěšit zrak hezkým servírováním nebo si při jídle prostě trochu popovídat. Mozek zaznamená pocit nasycení až po čtvrt hodině, takže když s jídlem zpomalíme, tak jsme ho schopni doznat po menším množství jídla – pokud máme jídlo s více chody, stačí udělat mezi nimi větší přestávky a stačí výrazně menší porce.

Důležité je jíst hodně zeleniny. Ta má nejen spoustu důležitých vitamínů a minerálů, ale také obsahuje vlákniny, které zjednodušují trávení, ale i vyvolají pocit nasycení a hlavně, největší část jejího objemu tvoří voda, tudíž má minimum kalorií (pro příklad 100 gramů rajčat má 15 kcal, 100 gramů salátovky má 10  kcal nebo 100 gramů brokolice má 20 kcal – porovnejte si to s takovými kuřecími prsy, které jsou sice brány jako dietetické ale ve stejném množství obsahují více než 100 kcal).

Významné je také zmenšit porce. Normální dospělé porce vychází z období, kdy člověk měl hodně fyzické práce a také navíc bojoval s nepřízní počasí. V dnešních dobách ale už nemáme možnost tolik jídla spalovat (samozřejmě jsou výjimky) proto i není důvod jíst stejně jako naši prapředkové. Důležitější než množství jsou jiné věci, jako například správné proporce porce – poloviny zeleniny, čtvrtina bílkovin, čtvrtina uhlovodíků. I dospělému člověku stačí dětská porce během hlavního jídla a po několika hodinách malá svačina (ovoce, zelenina, případně nízkotučný tvaroh) – vyhýbejte se průběžnému zobání (to například škodí i zdravému chrupu), důležitá je pravidelnost.

V hubnutí také může docela dobře pomoci jedna drobnost jakou je mytí zubů po jídle a náš chrup nám bude vděčný. Pokud jsme měli něco kyselejšího tak spíše s mytím zubů počkejme, abychom nepoškodili sklovinu a místo toho si dejme žvýkačku bez cukru (tu ale je nutno žvýkat jen krátce, dokud se nezmění chuť, abychom naopak hlad nepřivolali). Tím že výrazně změníme chuť v ústech, podaří se nám zahnat chuť na nějaké dokrmování a dozobávání různých oříšků či sladkých laskominek.

Důležité je také si hlídat, co pijeme. Spousta nápojů obsahuje spoustu kalorií. Obecně je nejlepší voda, minerálka a různé neslazené čaje. Oblíbené limonády mají velké množství cukru a dalších nepříliš prospěšných látek a džusíky, často brané jako zdravá alternativa, jsou ve skutečnosti hodně kalorické. Při pití je také důležitý výběr nádoby pro nápoj, dlouhé úzké sklenice prokazatelně snižují spotřebu tekutin (to pokud pijete něco méně zdravého, vody a neslazených čajů pijte hodně).

Samozřejmě není možné zapomínat také na spalování kalorií. A rozhodně se nemusíte mučit po posilovnách či praktikovat nějaký sport. Důležitá je jenom pravidelnost. Pro spálení pouhých 100 kcal toho nepotřebujete mnoho a můžete být za rok lehčí o nějaké čtyři až pět kilo naprosto přirozeným způsobem. Toto spalování samozřejmě musíte přidat navíc ke své každodenní činnosti a ne že si řeknete toto přeci pořád dělám. A jak dosáhnete požadovaného množství?  Umožní to například patnáct až dvacet minut procházky rychlou chůzí nebo poloviční čas věnovaný běhu, také můžete například dvacet minut aktivně uklízet a stejné kalorie jsou pryč. Navíc po aktivnějším pohybu přibližně dvě hodiny má člověk sníženou chuť na těžší jídla.

A na konec, toto jsou obecné rady, které rozhodně nikomu neublíží. Nesmíte k tomu přistupovat jako k dietě, nesmíte se týrat a omezovat, vše musí vycházet z pozitivního nastavení a obecné dobré nálady. Díky tomu se vám rozhodně podaří shodit více, než kdybyste se měli hlídat jako policajt a při sebemenším problému trpět výčitkami svědomí. Takže klidně si jednou za čas dejte nějaký dezertík, klidně si dejte vepřo knedlo zelo s osmi o víkendu jenom prostě všeho s rozumem a s mírou. Pak kila půjdou samy dolů a to bez diet.