Říj 142015
 

Pokrmy vyráběné z vepřového si většinou spojujeme s něčím nezdravým. Je sice pravda, že to není zas tak šílené a vždy záleží na množství, kolik toho jíme a jak často si prasátko dopřáváme, ale na druhou stranu objektivně vepřové je prostě tučnější a obecně se nadměrná konzumace nedoporučuje (důkazem toho jsou různé diety a nemocniční jídelníčky, kde se s ním téměř vůbec nesetkáme). Ale existují i taková jídla, která mají původ v praseti a přitom jsou docela zdravá. Jedná se například o sulc čili huspeninu.

Kolagenu se občas říká i bílkovina mládí. Kromě jiného omezuje vznik vrásek, pomáhá udržet elasticitu kůže, udržuje v dobré formě naše klouby a také urychluje hojení různých větších i menších ranek. Podle lékařů bychom měli mít kolagen v jídelníčku pokud možno pravidelně. Existují různé potravinové doplňky, kterými lze jeho přísun řešit a nebo si můžeme jednou za čas dopřávat sulc neboli huspeninu – ten je totiž také plný kolagenu. I ten se dá koupit, ale jeho domácí výroba není nijak náročná na práci a u výsledného produktu víme, jaké suroviny jsme při vaření použili.

Vezmeme si čtyři vepřové nožičky, které pečlivě očistíme a dáme do hrnce se studenou vodou. Druhého dne vodu vyměníme, opláchneme je, znovu zalijeme, osolíme a uvedeme do varu. Po zhruba hodině přidáme koleno, nové koření, bobkový list a pepř. Po hodině a půl přidáme dvě až tři mrkve, trochu celeru, pár stroužků česneku, petržel a kus pórku. Všechno vaříme ještě zhruba hodinu, dokud se nám nezačne rozpadat maso. Následně tekutinu přecedíme, z kostí obereme maso, které nakrájíme. Pokrájíme také mrkev (celer, petržel a pórek sloužily jen k ochucení vývaru, ty můžeme vyhodit). Do vybraných mističek nalijeme na dno trošičku vývaru (vlastně horkého sulce) a necháme zatuhnout, což by mělo trvat přibližně hodinu – jak to jen půjde, proces urychlíme v lednici. Pak už jen na zatuhlou vrstvičku rozložíme mrkev, maso, případně trochu povařeného nebo sterilovaného hrášku či kukuřice nebo nakrájené vajíčko a zalijeme zbylým sulcem (asi ho bude nutné trochu ohřát). Necháme zatuhnout a můžeme podávat.

Postup lze samozřejmě různě upravovat. Nožičky není nutno namáčet, takže si ušetříme čas, na druhou stranu se díky tomu zbavíme většiny kalu vznikajícího na počátku vaření a sulc bude mnohem průhlednější. Koleno lze nahradit jiným kusem masa (ale pak je dobré zvýšit počet nožiček) a nebo pokud nechceme mít v huspenině maso vůbec, tak přihodíme vepřové morkové kosti. Také není vyloženě nutné lít malou vrstvu sulce na začátek a nechávat zatuhnout. Můžeme prostě smíchat suroviny (nakrájené maso, zeleninu, pokrájené vejce apod.) s horkým vývarem a rozlít do mističek nebo velké misky – tím prvním způsobem je ale výsledek hezčí. No a také někdo si huspeninu rovnou kyselí, v takovém případě přidáme na samém konci vaření trochu octa. Pokud si uděláme hodně základního vývaru, můžeme si ho nalít do sklenice, zavíčkovat a pasterizovat zhruba pět minut. Pak když máme chuť na sulc, prostě stačí hmotu rozehřát, přidat to, co nám nejvíce chutná a nechat zatuhnout.