Čvc 012012
 

S létem přichází i sezóna jablek. Ta patří mezi naše nejoblíbenější ovoce, ke kterým se celý život vracíme i přes různá období chuťové fascinace exotikou. Jablka jsou ale nejen ta stará dobrá chuť z mládí, to je také zdroj zdraví a také zajímavá pomůcka při hubnutí.

Jablka mohou být při hubnutí výtečným pomocníkem. Dokázali to například vědci z Brazílie, kteří zkoumali stravovací návyky žen v kontextu různých diet. Při průzkumu jim vyšlo, že ženy, které měly v jídelníčku či dietě jablka, byly obecně výrazně úspěšnější při shazování nadbytečných kil. Navíc nejde jen o nějaké mlsání či zaplňování těla bezvýznamnou hmotou. Jablka sice mají přibližně jen kolem sedmdesáti kalorií, ale také jsou plná vitamínu C a obsahují antioxidanty, jejichž obecná prospěšnost pro lidský organismus je už velmi dobře známá.

Při hubnutí může pomoci i menší změna životosprávy. Každý den bychom měli zbaštit alespoň tři jablka. Ideální by bylo, kdyby nám úplně nahradily nějaké zobání slaných a sladkých pochutin. Prostě když máme chuť mlsat, tak místo čokolády kousneme do jablíčka. Stejně tak je dobré sníst jablko před jídlem, díky tomu ukojíme největší hlad a náš mozek vyšle výrazně rychleji signál nasycení. Vysoký obsah vody nám navíc během dne zaručí, že svému tělu dodáme dostatečný počet tekutin – a špatný pitný režim je problémem pro velmi výraznou část populace.

Milovníci radikálnějších postupů si mohou vyzkoušet jablečnou dietu. Ale neměli by zapomínat na fakt, že naše tělo potřebuje vyváženou potravu a pravidelný přísun různých minerálů a  vitamínů. Céčko, vláknina a antioxidanty sice jsou zdraví prospěšné, ale nestačí ani k holému přežití. Takže s dietou je nutno postupovat opatrně, vyzkoušet si ji na maximálně týden a poté postupně nastolit zdravý a vyvážený stravovací režim – ve kterém jen na stálo zařadíme několik jablek denně. Je možné ji také vyzkoušet jen na jeden až dva dny, s cílem očistit náš organismus od různých škodlivých látek. V takovém případě je ale nejdůležitější, aby jablíčka pocházely z našeho regionu (čili maximálně ze střední Evropy čili okolních zemí, ale už rozhodně ne ze Španělska či Číny).

Dietní jídelníček je velmi jednoduchý a také monotematický. Kromě jablek je ještě potřebný jablečný ocet. Ten přikápneme do sklenice vody, kterou vypijeme pokaždé před snídaní. Snídaně se skládá z jablek nakrájených na malé kousíčky – neomezujte se, k tomu popíjíme taktéž neomezené množství neperlivých minerálek nebo heřmánkového či mátového čaje. Během obědu opakujeme snídani neboli nakrájená neloupaná jablka v libovolném množství, zapíjíme je ale pouze neperlivou minerálkou. A k večeři, překvapení, budou zase jablka. Tentokrát buď je jíme vcelku nebo nastrouhaná, nejlepší je jejich formu obden střídat. Zapíjíme bylinkovými čaji nebo minerální vodou bez bublin.