Pro 122012
 

Jáhly, neboli loupané proso, byly kdysi velmi rozšířená potravina, která ale na dlouhou dobu zmizela z našich stolů. Možná to bylo způsobeno i tím, že se jednalo o jídlo, které bylo obvyklé v chudších domácnostech a s rostoucím blahobytem se lidé na ně začali dívat trochu svrchu. A je to přitom škoda, protože jáhly jsou velmi prospěšné pro naše zdraví a rozhodně by měly navštěvovat rodinné stoly co nejčastěji.

Jáhlová kaše obsahuje velké množství vitamínu B a lecitin. Z minerálů v ní najdeme hlavně vápník, železo, fosfor, draslík a křemík – z hlediska obsahu minerálů jsou výrazně bohatší než jiné obilniny. Mají také vysoký obsah bílkovin a sacharidů, které se postupně v těle uvolňují a díky tomu jsou schopné tělu dodávat energii delší dobu. Jáhlová kaše je proto velmi prospěšná i při různých dietách. Pokud si ji dáme například k snídani a ještě obohatíme nějakými oříšky a rozinkami, tak získáme obrovské množství energie bez pocitu přejedení – jáhly jsou velmi lehce stravitelné.

Asi nejzajímavější zdraví prospěšné látky, které zde najdeme jsou lecitin a křemík. Ten druhý je významný, protože se v potravinách příliš často nevyskytuje v dostatečném množství a naše tělo ho nutně potřebuje pro silné a zdravé vlasy, nehty, zuby a pokožku. Navíc zlepšuje pevnost našich kostí, jeho nedostatek může vyvolávat osteoporózu. A lecitin zase reguluje úroveň cholesterolu v krvi, snižuje tlak  a zlepšuje naši paměť, což by měli pozitivně  ocenit nejen starší lidé, ale například i všichni studenti.

Jáhly, hlavně v podobě různých kaší, jsou ideální pro každého, kdo má problémy s trávicím systémem, játry, ledvinami nebo žlučníkem.  Navíc se doporučují všem, kteří se zotavují po nějakých náročnějších operacích. Mnohé lidi asi překvapí i fakt, že je to výtečná potravina pokud máme problémy s horními cestami dýchacími, čili bychom se jim měli věnovat v sychravějších a chladnějších měsících. Zvláště pokud nás trápí rýma, tak je dobré je zařadit do jídelníčku na celou dobu nemoci. Dosti často se stává, že jen díky této úpravě stravování se naše tělo dokáže zotavit (regulují vlhkost čímž působí na naše sliznice) a to i bez užívání antibiotik, na která bychom si měli dávat pozor a užívat je opravdu jen v nejnutnějších případech.

Jáhly také obsahují antioxidanty, díky čemu chrání naše tělo před volnými radikály, tudíž i před vznikem rakoviny. Navíc pokud budeme chtít očistit organismus od různých škodlivých látek nějakou detoxikační kůrou, tak místo trápení se různými drahými přípravky prostě stačí zařadit zdravě připravované jáhly a hlavně kaši na každodenní menu. Efekt je zaručen. Několikadenní detoxikaci můžeme dělat jednou za půl roku, díky tomu si výrazně zlepšíme zdraví.

Toto loupané proso můžeme konzumovat různými způsoby. Děti si určitě oblíbí různé sladké úpravy s oříšky, sušeným ovocem a medem, ale je fakt, že toto se asi nedá jíst denně. Proto je můžeme používat i jako přílohu k hlavnímu jídlu, například všude tam, kde bychom jinak jedli rýži nebo drobné těstoviny jako např. tarhoňa. U některých jídel jsou vhodné i místo brambor. Dá se je přidávat do polévek. A pokud jim nepřijdeme na chuť, tak je můžeme vmíchat do různých jídel z mletého masa a také do nádivek, kde se více méně ztratí a přitom jejich blahodárný účinek na naše zdraví zůstane.

A jak si udělat nějakou základní sladkou, ale přitom zdravou, jáhlovou kaši?  Není to nic složitého, vyzkoušet můžete třebas tento recept. Na sklenici jáhel, kterou jsme si dobře propláchli ve studené vodě a poté ještě spařili (díky tomu se zbaví hořkosti), nalijeme dvě sklenky vroucí vody, přidáme špetičku soli (někdo také trošku jídlo okoření kurkumou, ale je to věc gusta a vizuálních vjemů). Vaříme patnáct až dvacet minut na menším ohni – do odpaření vody a zhoustnutí. Poté naložíme na talíře, přidáme nakrájené ovoce (skvělé jsou broskve), pár lžic jogurtu, oříšky, trošku medu, vše promícháme a pak s nadšením sníme.