Úno 262014
 

Avokádo, taková zvláštní zelená hruška, je celoročním hostem na pultech naprosté většiny obchodů prodávajících ovoce a zeleninu. Má čím dál tím více milovníků, ale stále je zde mnoho lidí, kteří neví, jak toto ovoce jíst, ani proč by to měli dělat a tak ho raději ani nekoupí. A někteří sice ví, že je zdravé, ale protože netušili, jak se jí, tak jejich první zkušenost byla převážně nepříliš dobrá a na avokádo zanevřeli.

Nejdříve se podívejme na to, proč bychom vůbec toto ovoce měli kupovat a jíst. Je skvělým zdrojem dobře stravitelných a zdravých tuků. Také v něm najdeme vitamíny A, B, C a E, vlákninu, bílkoviny, fosfor, vápník, hořčík a draslík. Doporučuje se lidem, kteří mají problémy se srdcem – snižuje úroveň tak zvaného zlého cholesterolu a zvyšuje ten dobrý. Avokádo také upravuje úroveň inzulínu a pomáhá při boji s nadváhou. Tradičně se považuje za afrodisiakum, v domácí kosmetice se využívá při péči o kůži a vlasy.*

A jak bychom měli avokádo jíst? Základem je výběr správného ovoce. Mnoho lidí si plod hruškovce přelahodného znechutilo díky tomu, že koupili to, co se obvykle nabízí v našich obchodech. Čili něco tvrdého zeleného a tím pádem nezralého a nedobrého. Ideální avokádo nám při zmáčknutí jemně pod palcem povolí, ale na takové nenarazíme příliš často. To neznamená, že musíme čekat, dokud se neobjeví perfektní plod. Můžeme koupit i tvrdé ovoce a doma ho prostě necháme několik dní v teple dojít, jako se to dělá například s kaki. Někdy se doporučuje avokádo uložit ještě mezi jablka a banány, jinde můžeme narazit na radu, abychom ho zabalili ještě do alobalu. Až ve chvíli, kdy máme měkký plod, můžeme se pustit do konzumace.

Nejjednodušší je sníst avokádo prostě jen tak. Ovoce rozřízneme na dvě polovičky (uprostřed je pecka, když na ni narazíme, neřežeme dál skrz, ale jen kolem, pak tahem části oddělíme a pecku vytáhneme), které pokapeme citronovou šťávou, posolíme a lžičkou dužinu vyjíme. Podle potřeb během jídla ještě kapeme citronem a solíme. Ale využít avokádo v kuchyni můžeme i jinými způsoby. Je velmi chutné v různých salátech, dá se ho plnit a nebo plátky využijeme na obložené chleby. Z dužiny se dá udělat i spoustu skvělých pomazánek.** Jen tepelně zpracovávat ho nemá smysl, ztrácí chuť, hořkne a mizí i jeho zdraví prospěšné účinky.

A nakonec se můžeme podívat na asi nejklasičtější recept, který využívá avokádo. Jedná se samozřejmě o guacamole. Vydlabeme dužinu z jednoho plodu, přidáme k ní lžíci limetkové šťávy, jeden malý stroužek česneku utřený se solí, lžíci velmi jemně posekané cibulky a trošku chilli nebo pálivé papriky. Všechno dohromady dokonale rozmačkáme vidličkou a doladíme solí podle chuti. Základní avokádové guacamole se dá pak rozvíjet jemně nakrájeným rajčetem, dvěma lžícemi olivového oleje a troškou koriandru.

* I kůra a listí avokáda jsou tradičním léčivem, využívaly se mimo jiné při nadýmání, potížích s játry, na kašel a také je středoamerická lidová medicína doporučuje na snižování úrovně kyseliny močové v krvi.

** Po rozříznutí ho vždy pokapáváme citronem, nejen v situaci, kdy chceme ovoce jíst jen tak. Dužina jinak tmavne.