Zář 222016
 

Srdce je jeden z nejdůležitějších orgánů v našem těle, a proto bychom o něj měli pečovat každý den. Neúnavně nám slouží a dokáže vydržet opravdu hodně, ale jakmile s ním začneme mít nějaké problémy, tak už se jich většinou nezbavíme až do konce života. Pokud tedy chceme mít své srdce zdravé, bylo by rozumné dodržovat následujících sedm návyků.

1. pro zdravé fungování srdce je nezbytný pravidelný pohyb. Zjednodušeně řečeno, je to mnohem důležitější než to, jestli si dopřáváme takové či makové jídlo. Pohyb uklidňuje, udržuje hladinu cholesterolu na správné úrovni i tlaku a mírně snižuje srážlivost krve.

2. samozřejmě jídelníček nemůžeme  úplně podcenit. Pokud chceme mít zdravé srdce, v naší každodenní stravě by mělo být minimum cukru a také bychom to neměli přehánět se sacharidy. U cukru nesmíme zapomínat na to, že ho obsahuje i spousta různých nápojů. Medy a některé sirupy jsou sice jistou alternativou cukru, ale také bychom to s nimi neměli přehánět.

3. v naší stravě by se každý den mělo objevit dostatečné množství ovoce a zeleniny. U dospělého člověka je to kolem půl kilogramu, převažovat by měla zelenina (v ovoci je přeci jen příliš mnoho cukru). Také bychom měli jíst pravidelně luštěniny.

4. obecně bychom se měli vyhýbat alkoholu, zvláště tomu tvrdému. U vína a piva se názory vědců různí, jistá shoda panuje na tom, že malá dávka by neměla ublížit, možná v některých případech i trochu pomáhá.

5. podle mnoha výzkumů většině lidí pomůže udržet dobrou kondici srdce jedna až dvě kávy (klasická espressa) denně. Samozřejmě pod podmínkou, že nemají problémy s příliš vysokým tlakem či arytmií. Ke kávě či s kávou je dobré vypít trochu mléka a zobnout si pár mandliček, abychom doplnili ještě vápník a hořčík.

6. v našem jídelníčku by se měly pravidelně, čili alespoň dvakrát do týdne, objevovat kvalitní ryby. Jsou zdrojem omega-3 kyselin, bez kterých správné fungování oběhové soustavy a tím pádem i srdce není možné.

7. jestliže chceme mít zdravé srdce, nesmíme zapomínat ani na psychiku. Snažme se každý den vstávat s úsměvem, vyhýbejme se stresu a konfliktní situace řešme v klidu a bez zbytečných vášní. Pokud nám to dělá problém, není na škodu se zajímat o různá meditační cvičení a jiné aktivity, které nám pomohou v boji se stresem a nervovým vypětím.