Čvn 132012
 

Nespavost či různé poruchy spánku jsou čím dál tím závažnějším problémem pro velkou část populace. Jak neschopnost usnout, tak i například neustálé buzení v průběhu noci jsou nepříjemnost, díky které je člověk druhý den úplně rozlámaný a většinou méně výkonný a se špatnou náladou. Samozřejmě na nespavost existuje velké množství různých chemických prostředků, ale jsou zde i přirozené metody, jak zlepšit naše usínání či spaní a tím zlepšit naše zdraví.

Problémy se spánkem se projevují buď jako neschopnost pokračovat v přerušeném spaní nebo jako neustálé buzení v průběhu noci a nebo prostě jako velmi dlouhé usínání, kdy člověk prostě nemůže tak říkajíc zabrat. Špatné spaní později způsobuje únavu a obecnou otrávenost. Pokud jde o záležitost trvající déle jak tři týdny, přidává se postupně i podráždění a hlavně se objevují i problémy s tlakem (a vysoký tlak má velmi výstižné lidové jméno – tichý zabiják) a u některých lidí může také přijít problém s závažnou depresí.  Zároveň se oslabuje organismus a díky tomu se naše tělo může stát obětí různých onemocnění, které by se jinak ani nerozvinuly.

Během hledání léku či metody na nespavost je nutno začít od hledání příčin. Některé příčiny jsou totiž relativně banální a je možno problém vyřešit jen nějakou drobnější změnou životosprávy. Za poruchy spánku dost často může příliš častá konzumace alkoholu, nadměrné množství kávy či čaje, zvláště pokud je pitý před spaním. Samozřejmě příčinou může být i užívání nějakých léků, tam je vždy dobré přečíst alespoň příbalový leták a nebo požádat o informace lékaře či lékárníka. Dalším důvodem problémů se spaním mohou být i špatné stravovací návyky a to jak ohledně formy tak i složení jídelníčku. Je možné, že našemu tělu chybí pohyb a okysličení organismu. Případně může být i problém s jistým nedostatkem hořčíku či vápníku. Lidské tělo také může být pod vlivem různých stresů, nepravidelného životního rytmu, osobních problémů a nebo přepracování. Také případný spánek během dne může být jednou z příčin, proč poté večer nemůžeme usnout.

Prevence nespavosti během dne by měla vycházet z analýzy příčin. Je samozřejmé, že pokud nadužíváme alkohol a nebo pijeme příliš mnoho příliš silné kávy či čaje a to zvláště před spaním, tak redukcí těchto špatných návyků dosáhneme velmi rychlého zlepšení.  Pokud milujete nějaký teplý nápoj před spaním, je dobré vyzkoušet různé bylinkové čaje, jen je dobré předem prozkoumat, jestli čirou náhodou nemají povzbuzující účinky. Abychom nespadli z louže pod okap.  Vznik stresu přímo ovlivnit nejde, převážně jde o nějakou nečekanou událost. Lze se samozřejmě někdy takovýmto případům vyhnout, ale někdy to prostě není možné. Proto je důležité, po nějaké stresující situaci najít dostatek času na uklidnění, pomáhá procházka v přírodě a různá relaxační cvičení, zvláště jóga. Také je dobré začít nějakou činnost, díky které přijdeme na jiné myšlenky. Je užitečné si také vytvořit nějaký pravidelný životní rytmus. Vstávat během podobné doby a i základní, opakující se činnosti, také dělat ve stejných hodinách. Měli bychom se také vyhýbat jídlu před spaním, těžký žaludek může způsobit nespavost a navíc to není moc zdravé i z mnoha jiných důvodů.

Před spaním bychom se měli vyhýbat náročnější fyzické aktivitě. To ale neznamená, že bychom měli se jen tak povalovat. Ideální je nějaká milá uklidňující procházka před spaním. Po ní je dobré vypít ten výše zmíněný bylinkový čajík a na konec bychom si měli dát teplou, ale ne horkou, sprchu. Před spaním je dobré vyvětrat. Do postele bychom měli jít až v tom momentě, kdy na to máme chuť, pokud se tam cpeme příliš brzo, je pravděpodobné, že budeme mít problém s usínáním. Přibližně hodinu před spaním je dobré přestat přemýšlet o každodenních záležitostech a začít myslet jen na hezké a milé věci – v tom může pomoci i dobrá knížka či nějaký film. Pokud přerušíme spánek a nedaří se nám zabrat, sáhněme po nějaké nudnější, ale optimistické knize – není dobré číst něco co nás baví, protože se můžeme do četby ponořit. Také můžeme si jít uvařit zase trošku bylinného či ovocného čaje a případně se trochu projít po pokoji. Ve chvíli kdy ležíme, můžeme uklidnit a zpomalit dýchání a také uvolnit svaly. A jaké bylinky nám mohou pomoci ? Tradiční evropskou léčbu poruch spánku reprezentuje hloh a již naše babičky věřily síle meduňky. S postupem času se ověřily i účinky Mučenky pletní a indiány milované Sluncovky kalifornské.