Čvc 212012
 

Většinou dětství se nám spojuje s klidným spánkem. Velmi často rodiče při pohledu na šťastně spící dítě pronáší různé věty v stylu, „kdybys byl tak krásný a hodný celý den.“ Přitom ve skutečnosti děti mívají již od nejmenšího věku velmi často problémy s nespavostí, které nezřídka objevíme až dosti pozdě, kdy již začaly působit různé další problémy.

Spánek je velmi důležitý pro zdravý rozvoj dítěte. Jak každý ví, děti spí výrazně déle než dospělí, například nemluvňata prospí šestnáct až osmnáct hodin denně. Nespí ale souvisle. Většinou mají své odpočinkové období rozděleno na pět částí. S přibývajícími měsíci klesá potřeba spaní na nějakých dvanáct až čtrnáct hodin a miminko si většinou vypracuje již nějaký svůj pravidelný režim. Později dítě spí mezi deseti až dvanácti hodinami a kolem čtvrtého až pátého roku života většinou již nepotřebuje to klasické odpolední zdřímnutí a ve věku školou povinném mu již stačí jen devět až deset, i když existují děti, které mohou spát i o půl druhé hodiny méně a být dostatečně odpočaté.

Nespavost u dětí, zvláště u těch nejmenších, je relativně málo známá a díky tomu i méně prozkoumaná než jiné problémy nemluvňat. Je to způsobeno jednak tím, že malé dítě si nepřijde postěžovat. a také tím, že velmi často zdravotní problém označíme jen za nějaké normální zlobení. Navíc tyto potíže nastávají v noci, a pokud miminko nepláče, spící rodič se o ničem nedozví. Podle různých průzkumů ale vychází, že s nespavostí má problém přibližně pětina až čtvrtina dětí.

Příčiny nespavosti u nemluvňat jsou různé. Část z nich lze docela jednoduše odstranit, ale část má kořeny ještě v těhotenství a s těmi se bojuje velmi obtížně. Podle vědeckých výzkumů je velmi důležité, aby budoucí maminka jedla hodně potravin, které obsahují vitamín B12. Není nutno zavádět nějakou drastickou dietu, stačí, že v našem jídelníčku bude dostatek vajec, mléčných výrobků a masa včetně vnitřností. Není doporučováno během těhotenství a kojení začínat s vegetariánstvím. Dítě, které „v bříšku“ mělo nedostatek vitamínu B12 bývá většinou výrazně podrážděnější, uplakanější a objeví se u něj nespavost.

Nespavost miminka může ale vycházet i z více jednoduše ovlivnitelných příčin. Například si samo určí svůj životní rytmus a rozhodne se, že lépe se mu poskakuje a hraje v noci. Takže vlastně nejde o problém se spánkem, ale s tím, že spí v nepříliš vhodných hodinách. Rada je zde jednoduchá. Přes den neskákejme radostí (samozřejmě potichu, na špičkách), že konečně spinká, ale jasně mu naznačme, že je den. Nezatahujme záclony, nevypínejme rádio, nešeptejme. Pospí si kratší dobu a díky tomu usne v noci. A večer se chovejme opačně, zatahujme záclony, omezme hluk, dejme najevo, že je čas na spinkání. Pokud chceme dítěti přeřídit jeho fungování, vždy začínejme ránem. Čili nezačínejme dřívějším uspáváním, ale časnějším buzením. Důležité je, abychom i my měli nějaký jasný řád, který dítěti pomalu budeme vštěpovat. Jestli každý den budeme stejné činnosti dělat v různých hodinách, nedivme se, že dítě tak bude přistupovat ke spaní.

Před spaním bychom dítěti měli vyvětrat jeho pokojíček. Postýlka by neměla být u topení, v létě můžeme nechávat otevřené okno (i když to samozřejmě záleží od toho, kde bydlíme). Teplota v pokoji by neměla překračovat dvacet stupňů – v létě to samozřejmě není vždy možné uhlídat. Na začátku miminko ještě v noci krmíme, ale pokud se potravin dožaduje ještě v roce a budí se z tohoto důvodu, pokusme se ho ošidit například lahví s vodou a hlídejme aby mělo dostatek jídla před spaním. Pokud začínáme robátko přikrmovat, hlídejme kvalitu a pestrost potravin, zdravý jídelníček bude znamenat i zdravější spánek.

Důležitá je kvalitní matrace, nejlepší je pro miminko koupit novou. Neměli bychom mu dávat polštář, pokud z nějakých léčebných důvodů má mít hlavu trochu výše, nadzvedněme matraci. Hlídejme si, aby naše dítě šlo do postýlky v pohodě. Nemělo by být rozzlobené nebo příliš rozjívené a také paradoxně, nemělo by být i příliš unavené. V prvních dvou případech, ho samozřejmě musíme před spaním nejdříve uklidnit, v tom třetím prostě si pohlídejme příště „pracovní režim“  u dítěte a nepřipusťme opakování podobné situace.  Prozkoumejme také oblečení, jestli čirou náhodou drobeček nemá problém s nějakým kovovým elementem, příliš utaženou gumičkou, škrablavou látkou nebo bodavým štítkem. No a při zkoumání samozřejmě zkoumejme i obsah plenek, někdy má nespavost opravdu velmi přízemní příčiny.