Úno 242017
 

Varování před smogem mnoho lidí podceňuje, zvláště pokud pochází ze znečištěnějších regionů naší země. A to je chyba. Kromě různých závažných zdravotních problémů způsobených toxickými látkami, které se ale mohou projevit až v mnohem delším horizontu, výzkumy jasně ukazují, že během smogu se velmi výrazně zvyšuje výskyt respiračních onemocnění. A nejde jen o nějaké příslovečné kašlíky. Například počet lidí hospitalizovaných se zápalem plic se během smogu v porovnání s průměrem zdvojnásobuje. Stoprocentní obrana před znečištěným ovzduším neexistuje, ale pár věcí přeci jen udělat můžeme.

  1. Pokud jsme zdraví, nemusíme sedět zabednění doma. Přesto je během smogu velmi rozumné omezit případné vycházky v hodinách, kdy je znečištění nejsilnější. Jde o tak zvanou špičku, čili o ráno, kdy jedou lidé do práce a pak podvečer, kdy se z ní vrací a také kdy zapínají doma topení.
  2. To samé se týká větrání. Sice velmi často slyšíme, že bychom neměli větrat vůbec, ale pokud otevřeme okno a vyměníme zatuchlý vzduch v bytě za čerstvější v době, kdy je intenzita dopravy nejnižší a nebo se moc z komínů nekouří, rozhodně si tím neuškodíme. Ve dnech, kdy hrozí výskyt smogu, větráme velmi intenzivně ale pokud možno krátce.
  3. Někteří odborníci zpochybňují nošení roušek. Prý v určitých situacích moc nepomáhají, ale… v jiných pomáhají hodně a v dalších účinkují alespoň trochu. Takže je lepší být alespoň trochu chráněn než vůbec. Navíc nenosíme s sebou chemickou laboratoř, abychom přesně zjistili, co vše krouží ve vzduchu a co vše rouška zachytit může a co nemůže. Vycházejme z toho, že něco zachytit může a to se pak do našich plic nedostane. Ideální jsou roušky a masky s HEPA filtrem a naopak nejobyčejnější „kousky látky“ účinkují jen minimálně a mohou vyvolat v člověku falešný pocit bezpečí.
  4. Když vycházíme do smogu, snažme se dýchat hlavně nosem, který působí jako přirozený filtr. Také je dobré před cestou ven víc pít, část znečištění se zachytí na vlhké sliznici a nejde až do plic. Tělo se pak škodlivin dokáže zbavit rychleji.
  5. Při cestě ven se raději vyhýbejme velmi rušným ulicím. Po chodníku je lepší chodit dál od okraje silnice, kde je koncentrace spalin nejvyšší. Se sportováním venku to raději nepřeháníme, zvláště pokud milujeme jezdit na kole po silnicích.
  6. Po návratu domů si vždy co nejrychleji a také velmi pořádně umyjeme ruce a obličej.
  7. Zvyšme příjem vitamínů A, C a E. V našem jídelníčku by se během dnů, kdy hrozí výskyt smogu, mělo také objevit větší množství selenu, zinku a manganu. Celkově je velmi rozumné posilovat obranyschopnost organismu. Ale to bychom měli dělat celoročně…