Bře 112016
 

Chia semínka v posledních letech mnoho lidí zajímajících se o zdravou výživu a alternativní životní styl řadí mezi tak zvané superpotraviny.* Jsou doslovně nabité vitamíny, minerály, zdravými tuky, vlákninou a dalšími prospěšnými látkami. Navíc dokážou dobře zasytit, proto přitahují i pozornost těch, kteří se snaží dostat nějaké to kilo dolů. V Americe a tak zvané západní Evropě se je jí již celkem dlouhou dobu, ale u nás se dá říci, že stále jedná o novinku. Proto níže představíme několik tipů, jak chia semínka při přípravě jídel využít.

1. můžeme si udělat kašičku, kterou jíme vždy před hlavním jídlem dne (dvě lžíce), aby nám zaplnila břicho a vyvolala pocit sytosti. Díky tomu nejen dostaneme do těla všechny živiny ze semínek chia, ale také pak sníme výrazně méně. Stačí lžíci semen zalít vodou v poměru sedm ku jedné a nechat nabobtnat přibližně patnáct minut.

2. milovníci jogurtů nebo ranních mléčných musli můžou chia semínka použít jako každodenní posyp jejich oblíbené pochoutky. Lze je přidat také do různých salátů a samozřejmě můžeme je zobat i jen tak místo oříšků nebo jiných semen.

3. chia semínka můžeme promíchávat i s mnoha přílohami – například s rýží, luštěninami, kroupami nebo pohankou či bulgurem.

4. dobře se hodí i do míchaných drinků a osvěžujících nápojů, ale v tomto případě je lepší je pořádně rozmixovat nebo alespoň co nejjemněji nadrtit v hmoždíři.

5. semletá na jemný prášek mohou částečně nahradit mouku nebo možná spíše škrob při zahušťování polévek a omáček.

6. můžeme je použít při výrobě sladkých jablečných placiček. Lžíci semínek zalijeme sklenicí vody a odložíme na patnáct minut. Do mísy dáme dvě sklenice kukuřičné mouky a promícháme je se lžičkou sody, přimícháme cukr nebo med a nalijeme nabobtnalé chia semínka. Všechno promícháme. Na pánvi si rozehřejeme tuk, lžíci nandáváme připravenou směs a na ni poklademe na kousky nakrájené jablko. Smažíme z obou stran do zlatova.

7. plechovku kokosového mléka smícháme s mlékem obyčejným (aby ho bylo půl litru), přidáme čtyři lžíce chia semínek, dvě lžíce sladkého sirupu a trochu vanilky, všechno pořádně rozmícháme a rozlijeme do sklenic či mističek. Necháme zatuhnout v lednici a… máme hotový zdravý puding, který nebylo nutno vařit. Podáváme ozdobený ovocem nebo džemem.

* Pozor, podle lékařů naprosto dokonalá superpotravina neexistuje a se semínky bychom to dle jejich názorů určitě neměli přehánět, protože obsah vlákniny je tam opravdu vysoký, což při nadměrné konzumaci může způsobit trávicí problémy a také zhoršit vstřebávání zdraví prospěšných látek. Takže raději všeho s mírou.