Kvě 192013
 

Skončit s kouřením vůbec není snadné. Vyžaduje to čas, pevnou vůli a většinou se to nezdaří na první či druhý pokus. Ale přestat kouřit je možné.  Níže se pokusíme představit několik rad, které nám s tímto náročným, ale zdraví velmi prospěšným předsevzetím, pomohou.

1. zvláště na začátku odnaučování se pokud možno co nejvíce vyhýbejme kuřákům a kuřáckému prostředí. Nejde jen o chuť na cigaretu, čoudící okolí se může cítit ohroženo naším předsevzetím a přesvědčovat nás, že jedna přeci vůbec neuškodí. Nebo nám bude vnucovat představu, že přestat kouřit vůbec nemusíme.

2. předem se připravme na horší náladu. Nedostatek nikotinu na začátku zvýší naši podrážděnost. Nejlepším lékem je práce či aktivita. Pokud jen tak sedíme a koukáme do zdi či na televizi, pravděpodobně nevydržíme a dříve nebo později si to cigárko zapálíme. Pokud ruce a mysl něco zaměstnává, tak se nám s návykem bude bojovat výrazně lépe.

3. raději se vyhýbejme kofeinu. Káva a cigareta velmi často jsou nerozlučnými partnery nikotinu. Navíc kofein povzbuzuje a to může vést, při abstinenčních příznacích způsobených nedostatkem nikotinu, k zvýšené podrážděnosti, kterou „cígo vyřeší.“ Pokud chceme přestat kouřit, tak je dobré se některých rituálů zbavit. Po čase, když už víme, že se nám v předsevzetí podaří vydržet, klidně se k šálku kávičky můžeme vrátit.

4. také se vyhýbejme alkoholu. I menší dávky mohou oslabit naše předsevzetí, případně vytvořit mylný sebejistý dojem, „to jedno mi neuškodí, já to přeci zvládnu.“  A nakonec to neskončí u jednoho. Navíc podobně jako u kávy i zde jde o určitý rituál.

5.  občas pomáhá, když cigaretu nahradíme něčím jiným. Sušenka, žvýkačka, případně nějaké párátko. Jen pozor s jídlem a sladkostmi, mnoho bývalých kuřáků na začátku rychle nabere pár kil navíc.

6. začněme se sportováním a věnujme se mu pokud možno denně. Jednak to odvede naši pozornost od touhy po kouření a navíc během sportování tělo vytváří různé chemické látky, které pomáhají likvidovat stres a zlepšují nám náladu. Stačí i obyčejná procházka, ale běhání či jiné náročnější činnosti jsou přeci jen lepší.

7. pijme celý den studenou vodu – pokud možno brčkem. Má to dva efekty. Jednak se snažíme tělo mírně podvádět vytvářením pocitu, že cosi při sání vody vdechujeme a navíc podle vědeckých výzkumů se při pití vytváří dopamin, který nám zlepší náladu. A ta je většinou ve chvíli, kdy se snažíme přestat kouřit, na bodu mrazu.

8. prospívá i časté čištění zubů. Díky tomu budeme mít pocit čerstvosti, který kuřák příliš často nepoznal. Rychle se na něj zvyká a pak se člověku už nechce příliš vracet k té „zatuchlině“ v puse.

9. začněme počítat kolik jsme ušetřili a pravidelně si za naspořené finance něco kupujme. Alespoň na začátku by peníze měly jít pouze pro naše potěšení a neobohacovat domácí rozpočet. Za to, že přestáváme kouřit bychom se měli trochu odměnit.

10. nevzdávejme se. Jsme obyčejní smrtelníci a může se stát, že někdy zhřešíme. Největší chybou je okamžitý návrat k pravidelně kupované krabičce. Pokud jsme už několik dní vydrželi, tak to znamená, že máme šanci přestat kouřit a jen je nutno své předsevzetí dodržet.