Čvn 152013
 

Většinu lidí trápí nadváha, ale výjimkou nejsou ani takoví, kteří by dali téměř cokoliv, jen aby se jim podařilo trochu přibrat na váze. Na první pohled všechno vypadá jednoduše, stačí přeci více jíst. Jenže to, co je samozřejmě a banální, převážně ukrývá i nějaké háčky. Podívejme se, jak si zlepšit chuť k jídlu a s tím také trochu zdravým způsobem zvýšit váhu.

1. pokusme se jíst pravidelně a relativně často. Pokud si stáhneme delším hladověním žaludek, převážně ztrácíme i chuť k jídlu.

2. nestačí jen jíst často, protože pravidelnost je doporučovaná i při hubnutí. Jenže tam držíme porce stále stejné nebo je zmenšujeme, pokud chceme přibrat na váze, musíme na opak množství jídla postupně o něco málo zvyšovat.

3. mějme stále při sobě nějakou drobnost, jako různé oříšky (nesolené) nebo semínka, které průběžně během dne zobáme.

4. cvičení sice pomáhá při shazování kil, jenže také je prospěšné pro tvorbu svalstva a zvyšuje naši chuť k jídlu, takže pokud chceme zdravě přibrat na váze, nemůžeme se jen povalovat na gauči či u počítače.

5. je vhodné zkoušet neustále nové pokrmy. Monotematická kuchyně vede k tomu, že přestáváme mít chuť na jídlo a tím pádem samozřejmě nemůžeme ani přibrat. Experimentování je přirozené a zvýší náš apetýt.

6. pokud chceme přibrat na váze, koncentrujme se spíše na méně objemné potraviny s vyšším množstvím kalorií. Ovoce a zelenina jsou sice zdravé a užitečné, ale pokud chceme přibrat na váze, raději vybírejme sušené.  Neobsahují tolik vody – potraviny plné vody nás rychle nasytí, ale kila z nich moc nenabereme.

7. snažme se jíst v příjemném prostředí, vyhýbejme se stresu a spěchu. Slavme jídlo, vychutnávejme si ho, objevujme nové kouzla i ve starých známých pokrmech. Potraviny by pro nás neměly být jen nějaká hmota nutná pro správné fungování organismu.

8. velká porce na malém talíři nás může vyděsit, pokud se nám stejné množství bude ztrácet na ještě větším nádobí, nebudeme se jí tolik bát a pravděpodobně si ani nevšimneme, že jíme více než obvykle.

9. pokud nemáme chuť k jídlu, pijme různé kaloričtější tekutiny, jako například je mléko, husté ovocné šťávy atd. Slazené nápoje se sice nabízí samy (přeci všichni vědí, že se po nich tloustne), ale opravdu nejsou zdravé a proto bychom se jim měli vždy vyhýbat čili i tehdy, když chceme přibrat pár kil.

10. používejme koření, které zlepšuje chuť k jídlu např. zázvor, estragon, koriandr, skořice či majoránka. Během jídla, ale i po něm je užitečný mátový čaj, který nám pomůže s trávením a povzbudí naše chuťové buňky.