Srp 042015
 

Čím dál tím více miminek se rodí plánovaně. Zmenšuje se počet náhodných těhotenství, rodiče stále častěji příchod potomka pečlivě promýšlí a vybírají tu nejlepší chvíli. Ale jedna věc je rozhodnout se, kdy už je ten správná chvíle a druhou věcí je ještě dobrá příprava na čas radostného očekávání. Díky ní můžeme těhotenství prožít v mnohem větší pohodě a také prospějeme zdraví dítěte.

1. těhotenství je mimo jiné hodně veliká fyzická zátěž a na tu bychom měli tělo připravit. Zabrat dostanou klouby, páteř, svaly, ale i například srdce. Proto je dobré přibližně rok před početím zvýšit fyzickou aktivitu a začít se věnovat sportům, které nám zlepší kondici a celkový stav organismu. Vhodná je jízda na kole, běhání, delší procházky, nordic walking nebo například plavání či návštěva různých fitness center.

2. velmi důležitou roli hraje správný a vyvážený jídelníček. Vyhýbat bychom se měli polotovarům a jídlům s vysokým obsahem různých „chemikálií“. Pokud možno také co nejvíce omezíme sladkosti, tuky a smažené pokrmy a co nejméně solíme. Jíme pokud možno zdravě, čili hodně ovoce, zeleniny, vlákniny, maso si dáváme spíše ve vařených a dušených úpravách. Tělu bychom měli poskytnout také dostatek kyseliny listové a větší pozornost věnujeme potravinám obsahujícím vitamín E, jód, vápník, kyseliny omega a také hořčík.

3. měli bychom přestat pít různé povzbuzující nápoje a chemické limonády obecně. Doporučuje se co nejvíce omezit alkohol a v případě kávy si dopřávat maximálně dva šálky denně – někteří odborníci doporučují kávu vyřadit úplně, jiní říkají, že jako malé espresso v rozumném množství více méně neškodí.

4. kuřačky by už na dobu očekávání měly maximálně omezit kouření, aby se jim v těhotenství a během kojení podařilo s tímto zlozvykem úplně skoncovat nebo ho alespoň na toto období přerušit.

5. omezíme užívání léků, doktora se při nemoci ptáme na nejšetrnější varianty léčiva či přírodní alternativy. S potravinovými doplňky bychom také měli být co nejopatrnější a jejich konzumaci konzultujme s gynekologem. Navštívíme zubaře.

6. samozřejmě musíme přestat s hormonální antikoncepcí, ale je rozumné to udělat také minimálně několik měsíců před plánovaným početím, aby se organismus dostal do co nejnormálnějšího stavu. V některých případech to trvá i rok (jindy do zhruba měsíce je vše v pořádku).

7. dbáme i o psychiku, snažíme se vyhýbat stresu a je užitečné se naučit různé způsoby, jak zvládat stres a jak se uvolnit. Vhodná je například jóga a různé formy meditace.