Úno 012016
 

S příchodem sychravějších ročních období se vždy výrazně zvyšuje riziko nachlazení. S počasím opravdu nic nadělat nemůžeme, větru a dešti nedokázali poručit ani rudí soudruzi, ale správným chováním a životosprávou můžeme nebezpečí výrazně omezit. A není to vůbec složité, stačí si jen vytvořit správné návyky.

1. od podzimu až do jara bychom si měli mnohem více hlídat jídelníček. Měl by být pokud možno vyvážený s dostatkem vitamínů, minerálů a vlákniny. V chladnějších ročních obdobích bychom měli pokud možno co nejvíc omezit konzumaci sladkostí, naopak zvyšujeme přísun vitamínu C a snažíme se pravidelně jíst více našich přírodních antibiotik, jako je cibule a česnek.

2. pohybem ku zdraví – pravidelná fyzická aktivita zvyšuje celkovou obranyschopnost organismu a tím pádem také snižuje riziko nachlazení. Denně bychom jí měli věnovat tři čtvrtě hodiny až hodinu, ideální jsou různé procházky, běhání nebo, pokud to počasí dovoluje, výpravy na kole.

3. zvláště v zimě bychom si měli dát větší pozor na různé zlozvyky. Alkohol a nikotin (a pobyt v silně zakouřeném prostředí) snižují celkovou obranyschopnost organismu, doporučuje se také omezit spotřebu kofeinu (čili nejen kávy, ale i různých kol či energetických nápojů).

4. důležitý není jen pobyt na čerstvém vzduchu, kvalitní ovzduší a přiměřenou teplotu bychom měli mít i doma. Pravidelně větráme, v místnostech, kde se více topí, také zvlhčujeme ovzduší. Spát bychom měli přibližně při osmnácti stupních, během dne teplotu udržujeme o dva až tři stupně výše.

5. když se vrátíme z nějaké procházky, dopřejme si nějaký zahřívací nápoj nebo teplou sprchu. Velmi důležité je to vždy, kdy se nám zdá, že jsme venku prochladli a nebo cítíme, že nám promokly nohy.

6. aktivita je velmi důležitá, ale neméně důležitý je i odpočinek. Unavený organismus mnohem snadněji podlehne různým onemocněním a je pro nachlazení snadnou kořistí. Měli bychom spát pravidelně a dostatečně dlouhou dobu – u dospělého je to ve většině případů mezi šesti a sedmi hodinami.

7. na naše zdraví a imunitu má velký vliv i psychika. Nezávislá pozorování dokazují, že lidé s optimistickým přístupem ke světu a svému okolí mají obecně mnohem lepší zdraví. Pokusme se vstávat s úsměvem a na životě vždy najít něco pozitivního.