Dub 032013
 

Přesný důvod proč tak často milujeme sladkosti znám není. Existuje mnoho teorií a asi jako u všeho bude nejpravděpodobnější to, že se jedná o záležitost velmi individuální. Někde to může být výchovou, jinde geny a ještě jinde například nedostatkem nějaké látky. Podívejme se na pár ověřených způsobů, které apetýt na mlsání mohou výrazně omezit.

1. pokud nás přepadne nepřemožitelná chuť na sladké, mějme po ruce ovesnou kaši nebo například nějaké minimálně slazené musli tyčinky (nejlepší je, když jim cukry dodává pouze ovoce). Dobré je startovat takovou pochutinou svůj den.

2. někdy je za chutí na sladké nedostatek chromu. Pokusme se zvýšit jeho přísun a pokud už nebudeme chtít tolik mlsat, tak to byl asi i náš případ. Dobrými zdroji tohoto minerálu jsou celozrnná mouka, brokolice, rajčata, datle či lískové ořechy.

3. někdy pomůže, když si koupíme maličko těsnější džíny nebo sukni. Obecně to sníží chuť na jídlo a tím pádem i na sladkosti. Samozřejmě nepřeháníme.

4. nevykládejme sladké drobnůstky na stůl. Držme je pokud možno ve skříni. Místo nich strategicky v místnosti (pokud možno na stejných místech, kde byly dříve cukrátka) rozmisťujme misky s nepraženými a nesolenými oříšky, zeleninu nakrájenou na kousky a nebo i trochu ovoce (pozor, to je obecně sladší, takže ani s ním nepřehánět).

5. u každého mlsu pořádně čtěme složení. V reklamách a na obrázcích vidíme jen spoustu krásných věcí, když se prolouskáme velkým seznamem chemikálií, náhražek a různých jiných „eklhaftů,“ tak nás možná chuť přejde.

6. pokud milujeme různé moučníky, pokusme se je nahradit pečeným ovocem. Ideální jsou hrušky a jablka, kterých je u nás dostatek a receptů na tento mls je také spousta.

7. nezapomínejme pravidelně jíst, někdy je chuť na sladké jen signálem, že bychom měli tělu dodat normálně energii. Případně se napijme skleničky vody, tím lze naše tělo i malinko ošálit.

8. místo radikálního „od dneska už ani čokoládu“ řekněme „raději zmenším množství.“ Díky tomu případný neúspěch nebude tak výrazný. Spousta věcí je o psychice, při naprostém selhání našeho předsevzetí příště si budeme sami namlouvat, že na to nemáme. Když uděláme menší krůčky, které nebudou příliš dokonalé, vždy je to inspirace k zlepšování.

9. občas je mlsání spojeno s tím, že nemáme co dělat a vymýšlíme, jak zabít čas. Rada je prostá, najděme si nějakou menší činnost a po chvíli na cukrátka už nebudeme vůbec myslet. Velkým nepřítelem jsou různé pasivní aktivity, jako je například koukání na televizi. Ale i u něj můžeme něco dělat – například plést, háčkovat či stavět nějaké kostky.

10. večer pomůže odehnat chuť na sladké i čištění zubů či vyplachování ústní vodou. Prospějeme tím svému chrupu a navíc sladkosti už nebudou tak sladké – různé mátové příchuti opravdu nejsou to pravé ořechové.