Bře 172014
 

Občasné noční můry se podle mnoha různých výzkumů týkají přibližně poloviny populace. Objevují se převážně v druhé polovině noci (v tak zvané REM fázi) a na rozdíl od jiných snů si je většinou velmi dobře pamatujeme. Podívejme se na to, jaké jsou jejich nejčastější příčiny a jak se jich můžeme zbavit.

Důvody vzniku nočních můr mohou být různé. U dětí se začínají objevovat v době, kdy si umí pomalu uvědomit, co je to svědomí a pocit viny, čili přibližně kolem čtvrtého roku života. Také bývají spojeny s obavami o nejbližší (v malé dětské hlavě se to může týkat i nejoblíbenější hračky). U dospělých noční můry vznikají také z důvodu strachu o rodinu, občas jsou spojené s poruchami spánku, jsou také doprovodným jevem depresí, stresu a rekonvalescence po závažném zranění. Obvykle se vyskytují i u lidí, kteří zneužívají různé návykové látky – včetně alkoholu či silných léků na spaní.

U dětí noční můry převážně vymizí během dospívání. U těch nejmenších jejich výskyt můžeme hodně omezit relativně jednoduchými kroky. Základem je samozřejmě dokonalá pohoda v domácnosti. Před spaním by nemělo být svědkem hádek a neměli bychom na ně křičet z důvodu různých banalit. Během dne by se dítě mělo vyřádit, rozhodně není dobré, když celý den tráví pouze přilepené u obrazovky počítače nebo televize. Ale i řádění má své meze. Přinejmenším hodinu před spaním by se dítko mělo postupně uklidňovat. Významný je i pravidelný každodenní režim. Noční můry mnohem více trápí děti, které si samy určují, kdy půjdou spát a každý den si to určí jinak. Před spaním nejlépe uklidňuje blízkost rodiče, hezká a klidná pohádka (čili žádné horrory od bratří Grimmů) a případně nějaká tichá ukolébavka.

U dospělých je to už o něco složitější. Občasné noční můry, které vyvolá nečekaná událost v okolí zmizí samy spolu s tím, jak se odstraní příčina. Ale v situaci, kdy jsou pravidelné, téměř vždy je nutná návštěva u odborníka, který vyloučí případný vliv onemocnění nebo nevhodných léčiv a pak zahájí nějakou metodu psychoterapie. Ta převážně spočívá ve vizualizaci noční můry a změny či rozboru jejího významu. Případně se pacient naučí různé relaxační techniky. Člověk pronásledovaný nočními můrami si také může pomoci trochu sám. Velmi prospívá každodenní procházka na čerstvém vzduchu a také ranní rozcvička – pozor, i u dospělého by se fyzická aktivita měla utlumit několik hodin před spaním. Ložnice by měla být pokaždé dobře vyvětraná, ložní prádlo čisté, podle mnoha výzkumů také proti nočním můrám pomáhá, když je v ní relativně nízká teplota (do osmnácti stupňů). Lidé se špatnými sny by se měli pokud možno odpustit různé odpolední šlofíky a spánku se věnovat pouze v noci. Pomáhá, když se v jídelníčku objeví více hořčíku a vitamínů skupiny B.