Zář 222012
 

Mnoha nemocem se můžeme vyhnout celkem jednoduše tím, že snížíme riziko jejich vzniku. Bohužel často postupujeme opačně a naopak takové riziko zvyšujeme. Například tím, že nehlídáme hladinu cholesterolu v krvi a tím pádem na sebe přivoláváme takové věci, jako je kornatění tepen se všemi fatálními důsledky, které může vyvolat.

Kornatění tepen vyvolává nadváha, vyšší tlak, kouření, nedostatek fyzické aktivity a právě vysoký cholesterol. Všechny uvedené činitele se navíc vzájemně podporují. Vysoký tlak zjednodušuje pronikání cholesterolu do krve a pro změnu kouření zase narušuje stěny žil, kde se může postupně usazovat tuk. Cholesterol rozlišujeme na špatný, označovaný LDL a tzv. dobrý, který je nazýván HDL. Ten dobrý pomáhá naše tělo chránit, proto je dobré vědět, že není důležité si hlídat jen to, jestli náhodou nemáme příliš vysokou hladinu cholesterolu v krvi, ale také to, jestli máme i dostatečné množství toho dobrého.

Co bychom tedy měli omezit? Omezit samozřejmě neznamená úplně z jídelníčku vyřadit, protože potraviny, které mají vysokou úroveň LDL mohou být pro naše tělo prospěšné i z jiných důvodů a s racionálním množstvím špatného cholesterolu si náš organismus dokáže poradit (pro příklad, několik žloutků týdně rozhodně nikomu neublíží, jen pozor, je obsažen ve více potravinách). Zvýšenou pozornost věnujme a na jídelníčku tedy redukujme: tučná masa, uzeniny, tučné kusy drůbeže a kůži, vnitřnosti, kaviár, krevety, sádlo, máslo, smetanu, tučný tvaroh, sýry, zmrzliny (smetanové, sorbety jsou z hlediska cholesterolu v pořádku), žloutky, čokoládu, koláče, dorty, kokosové ořechy a vaječné těstoviny. Navíc bychom si měli hlídat zdravý způsob přípravy jídel, tudíž například omezit smažení, které je pro naše tepny jedním z největších nepřátel. Také je dobré zmenšit konzumaci tučných a těžkých omáček. Při přípravě masa je dobré odřezávat tučné kousky – když je odkrajujeme až při jídle na talíři, tak velká část tuku stejně pronikla do pokrmu.

A jaké potraviny bychom měli do jídelníčku zařadit nebo zvýšit jejich množství? Případně můžeme i dorovnávat konzumaci „rizikových“ jídel, zvýšením porcí „dobrých“ potravin, které pomáhají s odbouráváním škodlivin. Na talíř si proto pravidelně dávejme syrové i tepelně zpracované ovoce a zeleninu, celozrnné pečivo, otruby, bezvaječné těstoviny, libová masa, nepříliš tučné (ale ne odstředěné či úplně zbavené tuku) mléčné výrobky a také různé potraviny, které obsahují zvýšený podíl vitamínů A, C a E. V kuchyni by nám neměl chybět panenský olivový olej, mandle, oříšky a bylo by také dobré se naučit pravidelně pít zelený čaj.

A jaké bylinky či plody pomáhají hlídat cholesterol podle rad bab kořenářek z celého světa? Patří mezi ně borůvky (jak naše domácí tak i ty kanadské), brusinky, ardžuna (arjuna nebo také vrcholák), česnek, artyčok, ibyšek, semínka lněná a také semínka pískavice. U bylin a rostlin je ale dobré jejich užití raději konzultovat se svým lékařem, abychom nevyháněli čerta ďáblem, čili například nelikvidovali vysoký cholesterol něčím, co u nás vyvolá žlučníkový záchvat nebo alergii.