Bře 222013
 

Při pravidelné kontrole u lékaře spojené s odběrem či po vyzkoušení nějakého měřiče v lékárně můžeme zjistit, že náš cukr v krvi překračuje obecně přijatelné hodnoty. Není nutno se jít hned věšet. Velmi často stačí upravit svou životosprávu a již přibližně po třech měsících se hladina cukru dostane zase pod kontrolu. Podívejme se jak ji přirozeně snížit, protože ignorování tohoto problému může v důsledcích vést k výrazně závažnějším onemocněním.

1. pokud chceme snížit cukr v krvi, úprava jídelníčku je jedním z prvních kroků, který bychom měli udělat. Zaměřme se na potraviny s nižším glykemickým indexem a pokud možno úplně odstraňme jídla, která obsahují velká množství cukru – čili vyřaďme sladkosti, moučníky, ovocné jogurty, dezerty a samozřejmě různé slazené nápoje. Vyhýbejme se tukům, to neznamená jen nutnost omezit spotřebu oleje, smažených jídel či špeku, ale musíme si hlídat i jejich obsah například v mléčných výrobcích.  Významnou roli při redukci cukru v krvi odehrává vláknina, místo bílého pečiva sázejme na celozrnné a každý den si dopřejme hezkou porci zeleniny.

2. s jídelníčkem se samozřejmě spojená i naše tělesná váha. Pokud chceme snížit cukr v krvi, je důležité se pravidelně a hodně hýbat. Obecně se uvádí, že dvě půlhodinové procházky denně o polovinu snižují riziko vzniku cukrovky. Samozřejmě v dnešní době ne každý má na procházku čas (i když většinou jde spíše o chuť), to vše je možno řešit různými drobnostmi. Velmi často jezdíme zbytečně výtahem, autem nebo čekáme na zastávce na dopravní prostředek deset minut, místo abychom během pěti minut přešli na další stanici. Každý pohyb se počítá, i když ideální je pravidelnost.  Pokud víme, že máme problémy s obezitou, je dobré pohyb a úpravu jídelníčku přizpůsobit tomu, abychom shodili nadbytečná kila přirozenou rychlostí a bez jojo efektu.

3. když chceme snížit cukr v krvi, musíme našemu tělu zajistit pravidelný přísun beta karotenu a vitamínu C a E. Nemusíme polykat pilulky, dopřejme si více paprik, meruněk, citrusů, ořechů, mrkve či černého rybízu. Z minerálů dodejme tělu trochu více chromu. Najdeme ho v mušlích, ústřicích, para ořeších, datlích, hruškách, celozrnné mouce nebo v rajčatech. Můžeme vyzkoušet i některé léčivé bylinky. Užitečný je ostropestřec mariánský, který podporuje práci jater. Dalším přírodním lékem může být i borůvkové listí, které obsahuje látku mírně připomínající inzulín a pomáhá při metabolismu cukrů. No a poslední zde zmíněnou bylinkou, která nám může pomoci snížit úroveň cukru v krvi je pískavice řecké seno – pije se macerát ze semínek naložený přes noc. Ráno semena rozdrtíme a tekutinu před vypitím přecedíme.  Pozor, bylinky nejsou vhodné, pokud máme diabetes prvního typu a používáme inzulín.

A jedna malá rada nakonec. Hladinu cukru bychom si měli pravidelně kontrolovat, jestli i po čtvrt roce poctivého dodržování tří výše uvedených bodů se nám cukr v krvi nesnížil, vyhledejme co nejrychleji radu odborníka, který doporučí další kroky.