Zář 212012
 

V dnešní době jsme obklopeni kultem hubeného těla. Je to záležitost módy, stačí se podívat například na barokní obrazy a vidíme, že dříve zase móda byla trochu jiná. Proto se mnoho lidí vrhá do různých diet, i když by vlastně vůbec nemuseli, jen díky tlaku okolí si stále myslí, že jsou příliš tlustí. Ale samozřejmě problém nadváhy ve společnosti existuje a proto je dobré vědět, jak by se mělo hubnout, aby to bylo pro tělo zdravé a obecně správné.

Pokud si člověk chce, bez konzultace s odborníkem, vybrat nějakou dietu, tak jich nyní má na výběr nepřeberné množství. Jak rychle hubnout nám radí na internetu, v televizi, v rádiu nebo v různých novinách a časopisech. Většina těchto diet má jednu věc společnou. U někoho sice mohou zabrat a podaří se pak shodit pár nadbytečných kil, ale většinou je to na úkor našeho zdraví a velmi často se navíc stejně dostaví tzv. jojo efekt, díky kterému velmi rychle nabereme zpět to co jsme shodili a případně přidáme ještě nějaký váhový bonus navíc. A pak další hubnutí je složitější a složitější.

Abychom se této situaci vyhnuli, je lepší hubnout klidně a s rozvahou. Nesmíme zapomínat, že správný a zdravý jídelníček musí obsahovat všechny živiny, které lidské tělo potřebuje (a tady už je jasné, v čem je problém mnoha „zázračných“ diet, kdy skoro nic nejíme nebo jíme velmi omezený druh stravy). Měly by z něj být vyloučeny tučné potraviny, cukr, sladkosti a také samozřejmě i alkohol. U masa je dobré preferovat co nejvíce ryby a drůbež.  Omezme solení a pokud možno úplně vyřaďme produkty, které obsahují glutamát. Pozor,  je jich nepřeberné množství, nejvíce jich najdeme v různých polotovarech a dochucovadlech. Také si dejme pozor na různé výrobky, které se chlubí tím, že jsou „light.“ Občas jde o produkty bez výživové hodnoty a u nápojů je to zase velmi často zboží, za které by se nestyděli při nějaké velmi náročné chemické výrobě. To už je lepší malinko zhřešit cukrem než desítkou různých umělých sladidel a jiných éček. Navíc u tzv. lehkých potravin často konzument získává dojem, že jsou vlastně zdravé, lehké a tak se jimi přejídá, čímž do těla dostává stejně nebo více kalorií, než u jejich normální varianty.

Při vaření bychom měli co nejvíce omezit smažení. A pokud možno eliminovat úplně potraviny, které jsou obalené v tzv. trojobalu a různých těstíčkách, které výborně sají přepálený olej. Dietní potraviny je nejlepší vařit na páře. Základem polévek by měly být hlavně nemastné zeleninové vývary. Pokud jíme maso, je dobré před vařením z něj odstranit mastné kousky a také kůži. Omáčky by měly být co nejlehčí, pokud možno se vyhýbejme těžkým jíškovým sosíkům. Dipy a zálivky by se měly opírat spíše na jogurtech než na majonéze (ale tu není nutno z jídelníčku úplně vyřadit).

Pokud se chystáme hubnout a zatím jsme v jídelníčku měli hlavně  různé těžko stravitelné potraviny nebo složení jídelníčku bylo obecně nezdravé, není dobré začínat nějakými radikálními kroky. Spíše je rozumné nejdříve zavést do našeho jídla pravidelný řád a rozdělit si případně původní mega dávky  na dvě jídla, hlavní a svačinu). Když si zvykneme jíst ve stejnou denní dobu přibližně pětkrát za den a podaří se nám zmenšit porce, zavádějme další změny, jakými jsou hlavně jiné složení našeho menu, kde nezdravá jídla nahradíme něčím zdravějším a také neustálé zvyšování přísunu ovoce a zeleniny.  Úplně vyřaďme noční zobání různých dobrot, určeme si hodinu, po které budeme pít již jen neslazené nápoje, ideálně vodu.

Když už si navykneme zdravě jíst a nepovažujeme to jen za nějaké krátkodobé utrpení, můžeme vyzkoušet nějaké diety, ale nezapomeňme na dvě věci. Za prvé, každá by měla být jen na přesně určenou kratší dobu a za druhé, po jejich skončení musíme udržet zdravou a mírně omezenou stravou, přizpůsobenou naší váze (konzultace s odborníkem, co je nejvhodnější pro náš vzrůst a věk,  je nejlepší možné řešení). A samozřejmě nesmíme zapomínat na pohyb, bez kterého zdravě zhubnout prostě nejde.