Pro 032015
 

Na otázku uvedenou v nadpisu samozřejmě můžeme odpovědět jednoznačně. Hlad snadno zaženeme tím, že se najíme. Pokud nemáme problémy s váhou a nebo sklony rychle nabírat kila, nemusíme nic moc řešit. V opačném případě je rozumné postupovat opatrněji a snažit se hlad zahánět tak, abychom neriskovali nemilé skoky na váze.

Správné zahánění hladu

  1. základem je pravidelné stravování. Měli bychom si určit v kolik hodin budeme jíst a pak se to snažíme dodržet (samozřejmě v rámci časových možností, půlhodinové odchylky významnou roli nehrají). Mimo určenou dobu pokud možno nejíme vůbec.
  2. jestliže se nechceme trápit hladem, v situaci, kdy už tělo dostalo vše, co potřebuje, měli bychom se vyhýbat přejídání. Roztažený žaludek je těžké uspokojit a nějaký čas trvá, než se situace vrátí do normy.
  3. jednoznačně bychom se měli vyhýbat mlsání či zahánění hladu nějakou sladkostí. Cukr ošálí na chvíli naše smysly, ale po relativně krátkém čase se hlad vrátí se zdvojenou silou.
  4. velký význam hraje i správný výběr potravin a způsob přípravy jídel. Obecně řečeno pro přirozený pocit sytosti bychom měli jíst tak zvaně zdravě (asi každý zná ty zásady, čili méně tuků, méně soli, spíše vaření a dušení, hodně ovoce a zeleniny, minimum umělých přísad etc.).
  5. měli bychom se také naučit rozeznat příčiny hladu. Někdy se jedná i o záležitost psychickou, je obecně známo, že vystresovaní lidé mnohem více jedí, i když to jejich organismus ve skutečnosti vůbec nepotřebuje.
  6. špatně odpočatý člověk většinou cítí výrazně větší hlad, i když to jeho tělo ve skutečnosti nepotřebuje. Proto je důležité dodržovat správný spánkový režim.
  7. obecně se dá říci, že teplé jídlo nás zasytí lépe než studená kuchyně.

Ošizení smyslů

  1. více zeleniny v jídle nás lépe zasytí a zároveň nedodáme tělu tolik kalorií.
  2. když si před jídlem dáme nějaké ovoce, sníme toho potom výrazně méně.
  3. pocit hladu na nějaký čas pomůže zahnat šálek ovocného nebo bylinkového čaje
  4. při prvních náznacích hladu bychom se měli hodně napít, vhodná je voda s citronem.
  5. jíme pomalu. Čím pomaleji budeme jíst, tím méně jídla budeme potřebovat – mozku trvá přibližně patnáct minut, než si uvědomí, že už jsme najedení.
  6. pocit hladu můžeme na chvíli zahnat žvýkačkou, jen pozor, neměli bychom ji žvýkat dlouho, protože pak bychom naopak díky rychlejší tvorbě žaludečních šťáv měli hlad mnohem větší.
  7. na chvilku nám s pocitem hladu může pomoci vyčištění zubů.
  8. velká fyzická námaha hlad vyvolá, ale přiměřená tělesná aktivita ho díky účinkům endorfinu dokáže na chvíli přibrzdit.
  9. chuť na jídlo může na chvíli zahnat příjemná vůně vanilky nebo máty.