Čvn 172013
 

Přestat kouřit není vůbec jednoduché, ale dokáže to opravdu obrovské množství lidí. Dá se dokonce i říci, že zvládnout to může každý. Mnohem těžší je zůstat nekuřákem už navždy a nezačít zase někdy z nějakých důvodů znovu s nikotinovým zlozvykem. Podívejme se na několik obecných rad, které nám pomohou dodržet rozumné předsevzetí.

1. musíme se zbavit z domácnosti všech předmětů, které nám připomínají kuřácké časy. Je sice fajn mít různé krásné zapalovače či popelníky, ale zvláště v počátečních letech mohou pro nás znamenat riziko. Například se může stát, že povolíme návštěvě (nesmíme zapomínat, že bychom měli zarazit jakékoliv kouření v našem okolí, ať je to byt nebo pracoviště), aby se u nás doma oddávala své neřesti. A pokud zábava bude rozvernější, můžeme i sami později podlehnout.

2. vyhýbejme se místům, kde je povoleno kouření. Pokud vydržíme dostatečně dlouho, je velmi pravděpodobné, že nám tabákový pach začne postupně velmi vadit a začneme to dělat přirozeně. Nekuřáckých podniků začíná být čím dál tím více a navíc můžeme trávit spoustu času v přírodě, která nám také pomůže v boji se stresem.

3. musíme odmítat jakoukoliv nabídnutou cigaretu (tabák či doutník a jiné výrobky obsahující nikotin), vždy přitom zdůrazňujme, že už jsme přestali kouřit a libujme si nad svým novým životem. Pokud možno řekněme všem kolem nás, že už nekouříme.  S časem nám lidé přestanou cigárka nabízet a navíc i nám začne být hloupé se k zlozvyku vracet, když jsme všem vyprávěli o svém úspěchu.

4. průběžně sepisujme seznam všech výhod, jaké nám nekouření přináší. A mějme ho stále na očích, aby nám připomněl, co vše ztratíme, když zase začneme. Přinejmenším na začátku odkládejme stejné částky, jaké jsme cpali do nikotinu někam do prasátka a za uspořené peníze si udělejme radost.

5. kouření je rituál. Velká část tohoto návyku je o určitých pohybech, proto se obvykle doporučuje něčím zaměstnat své ruce. Někomu pomáhají párátka, další s sebou nosí malý míček a nebo rubikovu kostku, ale i obyčejná tužka či propiska mohou být velmi pomocné, zvláště v různých stresujících situacích.

6. pokud možno mějme neustále nabitý program, případně si najděme pár nových koníčků (většinou se doporučuje nějaký sport, který posílí dlouhodobým kouřením oslabený organismus). Občas lidé začínají kouřit, protože netuší co dělat s „mrtvými místy“ v jejich harmonogramu. V dnešní době různých elektronických udělátek může pomoci i mobilní telefon s internetem či nějakými hrami, kdo neholduje technice, může stále s sebou nosit nějakou malou knihu nebo časopis.

7. hlídejme si pravidelný a dostatečně dlouhý spánek. Nezapomínejme o zdravější výživě a pravidelném pitném režimu. Silný a zdravý organismus si dokáže velmi dobře poradit s různými závislostmi. Omezme co nejvíce nápoje, se kterými se nám dříve spojovala klidná „relaxace s tabáčkem.“