Říj 132016
 

Příchod studených a stále kratších dnů znamená pro většinu lidí také výrazný pokles fyzické aktivity a z logických důvodů také převážně trávíme stále méně času na čerstvém vzduchu. Díky tomu na podzim a v zimě máme mnohem častěji potíže s horší náladou a také výrazně větší sklony k přibírání kilogramů. Jestliže se chceme cítit jako na jaře či během léta, musíme na podzim a v zimě nějakým způsobem zrychlit metabolismus. Podívejme se na osm rad, jak fungování svého těla trochu rozhýbat. Hodí se nám to pak celý rok.

1. nezapomínejme na snídaně. I když se nám může ráno zdát, že nemáme chuť nebo čas, pro správné fungování metabolismu je snídaně a pravidelná strava nezbytnost. Jíst bychom měli během první hodiny po probuzení. Snídaně by měla být pokud možno plnohodnotná a navíc bychom si ji měli dopřát v klidu.

2. ošklivé a studené počasí nikoho ven nenaláká a proto také, jak už bylo zmíněno, klesá naše fyzická aktivita. Pokud chceme zrychlit svůj metabolismus, bez pohybu se bohužel neobejdeme. V chladnějších měsících můžeme více využívat posilovny, bazény a nebo si prostě místo procházky vypěstujme návyk pravidelného cvičení u otevřeného okna.

3. velmi opatrně přistupujme k různým zázračným dietám. Člověk se nesmí přejídat, ale pokud se pokusíme organismus vyhladovět, dojde k zpomalení metabolismu a také po krátkém poklesu váhy začneme velmi rychle přibírat.

4. zrychlit metabolismus nám pomohou bílkoviny, na jejichž zpracování organismus spotřebovává více energie. Samozřejmě nesmíme s nimi přehánět – příliš mnoho bílkovin zatěžuje ledviny a játra.

5. obecně se pro zrychlení metabolismu doporučují citrusy. Ranní sklenka vody s citronem je klasika, podle různých výzkumů hodně pomocný může být i grep, který bychom si měli dopřát před hlavním jídlem. Jen nesmíme zapomínat, že po konzumaci citrusových plodů musíme chvilku počkat s čištěním zubů, abychom si nepoškodili sklovinu.

6. správný pitný režim je pro normálně fungující metabolismus nezbytný. I slabá dehydratace způsobuje zpomalení metabolismu. Popíjet bychom měli průběžně během celého dne, pocit žízně znamená, že našemu tělu chybí tekutiny. Je dobré se napít přibližně půl hodiny před jídlem.

7. pokud nám to zdravotní stav a trávení umožňuje, používejme více pikantního koření.

8. pravidelně větrejme, byt by neměl být přetopený, pravidelné otužování je naprostý ideál. Rozumná míra chladu zrychluje metabolismus – týká se to i potravin, jen si musíme dávat pozor např. na klasické zmrzliny, u kterých je výdaj energie potřebný na ohřátí organismu nižší než příjem kalorií.