Lis 082013
 

Rad a návodů jak zvládat stres je nepřeberné množství. Některé jsou lepší, jiné zase horší a navíc ne všechno funguje na každého. Proto stojí za to je různě kombinovat, aby se efekt s určitostí dostavil. Jistou roli při zvládání stresu může odehrávat i jídelníček.

Pokud na nás neustále tlačí stres, měli bychom pravidelně sahat po banánech, červené řepě, luštěninách, rybách, oříšcích a bramborech. Banány a také například brambory zlepšují produkci serotoninu, který se lidově nazývá hormon štěstí. U brambor je významný i vyšší obsah draslíku, jehož úroveň ovlivňuje schopnost organismu zvládat stresové situace. Kakao je pro změnu výtečným zdrojem hořčíku, který zlepšuje koncentraci, uklidňuje a pomáhá léčit deprese. Navíc obsahuje theobromin. Ten pomáhá při regeneraci organismu po nějaké náročnější činnosti (a to nejen fyzicky). Podobný účinek mají i oříšky nebo dýňová semínka. Červená řepa bojuje se stresem díky vyššímu obsahu manganu a vitamínu B, které stimulují mozek a nervovou soustavu. To se obzvlášť hodí během učení či při psychicky náročnějších aktivitách. Luštěniny bychom měli zařadit do jídelníčku z důvodu vyššího obsahu fosforu, zinku a vitamínu B7 (také bývá nazýván biotin nebo vitamín H). Ten poslední pomáhá zvládat deprese, fosfor pomáhá nervové tkáni a zinek má antioxidační účinky a pomáhá organismu s likvidací různých škodlivin, které mají vliv i na naši psychiku. No a nakonec jsou tu ryby, které jsou dobrým zdrojem nenasycených kyselin. Ty posilují naši nervovou soustavu, uklidňují a chrání před depresemi.

Lidé žijící ve stresu by měli trochu přehodnotit svůj vztah ke kávě (a obecně všem nápojům obsahujícím kofein, což jsou i různé oblíbené energy drinky). Nadměrná konzumace tohoto nápoje může vést k podrážděnosti, která jen psychické napětí zesílí. Navíc kofein zhoršuje vstřebávání vitamínu B, C, zinku, draslíku a hořčíku čili látek, které pomáhají organismu zvládat stresové situace. Vstřebávání minerálů zhoršuje také cukr. Opatrnost se doporučuje i při konzumaci alkoholu, jeho uvolňující účinek je totiž velmi krátkodobý a když vyprchá, působení stresu se jen zesílí. Nevhodné jsou i nasycené kyseliny, které způsobují únavu a vyvolávají podráždění.