Čvc 042012
 

Časté nemoci, obecný pocit únavy a zhoršená nálada mohou být jedním ze znaků snížené imunity. Reklamy nás dnes a denně lákají na různé zázračné prostředky, díky kterým náš organismus bude silný a zdravý. Přitom imunitu lze zvýšit i přirozeným způsobem. Ve většině případů to znamená jen drobné úpravy v životosprávě a pozitivní efekt na zdraví máme zaručen.

To jestli naše tělo zvládne  boj s různými nemocemi, ve velké míře závisí na jídelníčku. Důležité je jíst pravidelně, čtyřikrát až pětkrát denně. Jíst bychom měli bez stresu, v příjemných podmínkách, hltání a běh při jídle spíše imunitu oslabí. V chladnějších ročních obdobích by měly být pravidelně i normální teplá jídla a ne jen rychlá studená kuchyně. Pokud nás trápí rýmy a nachlazení, omezme  bílou mouku, mléčné výrobky a hlavně cukr. Cukr by obecně měl být v našem jídelníčku zastoupen minimálně, protože jde o největšího „žrouta“ vitamínů a minerálů, tudíž i největšího „oslabovače“ organismu. Při přípravě jídel se snažíme co nejvíce využívat sezónní čerstvou zeleninu, vyhýbáme se polotovarům, mraženým věcem a pokud možno i skleníkovým zázrakům z teplých krajin, které rostou jen na vodě a hnojivech. Jídla doplňujeme bylinkami a kořením, větší pozornost věnujeme oregánu, tymiánu, kmínu, kurkumě, zázvoru a skořici. Z obilnin je velmi užitečný ječmen a pohanka, v naší zemi bohužel obé příliš velkou popularitu nemá. Pro zvýšení imunity je také dobré mít v jídelníčku i jáhly nebo rýži natural. Pečivo preferujme celozrnné. Pravidelně by se v našem menu či při jeho přípravě měl objevit olivový a nerafinovaný lněný olej, různá semínka, oříšky a mandle a také rybí maso. V létě můžeme využít citrusy, sice nejsou z našeho regionu, ale vitamín C dodají a navíc ochladí organismus, v zimě se jim z toho druhého důvodu spíše vyhýbáme, nahradíme je různými domácími zavařeninami či prostě chutným jablkem.

Kromě jídelníčku si hlídáme také správné oblékání. Dnes je bohužel doba, kdy lidé při oblékání se řídí častěji módou a mnohem méně svým vlastním selským rozumem. Každému je sice asi naprosto jasné, že v zimních dnech by neměl dopustit prochladnutí organismu a v létě zase jeho přehřátí nebo spálení pokožky (tady nám budiž inspirací beduíni s jejich lehoučkým a velmi prodyšným oděvem, který ale chrání kůži před slunečním žárem), ale když se rozhlédneme kolem sebe, velká část lidí je sice oblečená jako ze žurnálu, jenže s ohledem na počasí naprosto nevhodně. Teplota je důležitá i v místech kde bydlíme, je dobré ji udržovat někde kolem dvaceti stupňů a na spaní i o něco málo méně. Důležité je také, aby vzduch v bytě nebyl příliš suchý a je nutno pravidelně větrat – a to i v zimě. Dobré je vyvětrat před spaním, protože zdravý spánek je jedním z předpokladů pro dobrou imunitu (v teplejších období je nejlepší spát s otevřeným oknem, ale ne vždy je to možné, zvláště v hlučném a prašném městském prostředí). No a na konec bychom neměli zapomínat na fyzickou aktivitu. Nezávisle na ročním období bychom si měli vytvořit návyk každodenní procházky. V létě by měla být spíše pozdním odpolednem nebo večer, kdy teploty a sluníčko jsou již na ústupu. V zimě můžeme vycházku odpustit jen při opravdu vysokých mrazech. Na jaře a na podzim by nám v špacíru neměl bránit ani malé mrholení, stačí se pak vysušit a vypít něco teplého.  Během opravdu velkých slejváků a extrémních mrazů bychom měli procházku nahradit cvičením při otevřeném okně.