Čvc 092012
 

Teploměry trhají rekordní hodnoty, člověk má pocit, že zažívá dobrodružství ve vietnamské džungli, ačkoliv se přitom nachází jen v malém milém koutku uprostřed Evropy. S letním horkem je samozřejmě spojená i žízeň, takže se zde objevuje otázka, co pít, abychom našemu zdraví nejvíce vyhověli.

Horko způsobuje pocení, tudíž naše tělo vydává více tekutin než je normální a tím pádem také jich více požaduje. Je možné to ignorovat, ale v nejlepším případě za to zaplatíme pořádným bolehlavem, v horších momentech mohou nastat významné potíže způsobené dehydratací. Obzvláště nepříjemná jsou letní horka ve městě, kde se ke slunci přidají ještě prašnost a k ní rozpálené budovy a silnice. Je naprosto samozřejmé, že letnímu počasí musíme přizpůsobit své chování a oblékání. Měli bychom se vyhýbat rozpáleným prostorám bez stínu a měli bychom nosit volnější oblečení z přirozených a dobře prodyšných materiálů (pokud nevycházíme na slunce nebo nás dobře zabezpečují různé krémy, můžeme nosit i krátký rukáv spolu s krátkou sukní či kraťasy). Ale stejně pití zůstane nejdůležitější, neboť to přímo ovlivňuje naše zdraví.

To nejjednodušší je, jako téměř vždy, nejlepší. Tudíž naprosto nic nezkazíte, pokud budete pít obyčejnou minerálku, pokud možno neperlivou. Dá se jí pít téměř neomezené množství, pokud se bojíte přemíry minerálů, stačí ji prostě nahradit lahodnou pramenitou vodou. Pokud nám chuť vody připadá nudná, rozhodně lepším řešením než nákup čehosi chemického ochuceného (pan Mendělejev a jeho chemická tabulka se vám klaní),   je dochucení tekutiny například trochou ručně vymačkané citronové, pomerančové nebo grepové šťávy. Citrusy kromě toho, že jsou zdravé a voděnku nám ochutí, navíc mají i ochlazující účinek. Citrusy nejsou jediné s čím si při přirozeném dochucování vody můžeme hrát. Stejnou roli mohou splnit velmi dobře i různé bylinky, mátou počínaje a na klasické zelené petrželce konče (skvělé jsou i různé kombinace, například pár plátků citronu a k tomu máta). No a samozřejmě dá se také využít chuť libovolných ovocných šťáv bez cukru (koupených – hlídejme si složení –  či po domácku odšťavněných). Tyto šťávy je možno pít přímo (i když opravdu, v létě nejlepší je prostě voda – případně její alternativa, jakou jsou bylinkové čaje), kromě uhašení žízně dodají tělu velmi důležité  vitamíny a minerály (s potem totiž neztrácíme jen tekutiny), o vlákninách ani nemluvě. Voda a nebo šťáva jsou v létě obecně známé a doporučované. Ale již výrazně méně lidí ví, že dobrým nápojem během tropických dnů je také podmáslí. Má málo tuku, skvěle zahání žízeň a navíc doplní v těle vitamín B2 a vápník…

Kromě výběru nápoje je důležitý i způsob pití. V létě bychom měli pít průběžně. Nemělo by docházet k situací, kdy jsme v příšerném horku několik hodin a nemáme možnost jakýmkoliv způsobem doplnit tekutiny. Pít bychom měli vždy ve stínu a také pokud možno ne ihned po nějakém namáhavém výkonu. Vždy je lepší se trochu vydýchat než s rozbušeným srdcem polykat litry vody. Obecně je dobré pít malými hlty a případně si dělat během pití pauzy. Množství závisí na tom co děláme, v létě je jasné, že celoroční minimum neboli dva litry tekutin, je přeci jen trochu málo. Pokud budeme pít kolem tří litrů, určitě nic nezkazíme – měli bychom si pamatovat, že tělo dokáže během velkých veder či intenzivní námahy vyloučit klidně i kolem jednoho litru potu.  V největších vedrech bychom se měli vyhýbat nápojům, které obsahují alkohol nebo kofein. V létě nás obé dlouhodobě jen dehydruje a navíc vyplachuje z těla užitečné látky. A v případě alkoholu se samozřejmě mohou objevit i další nepříjemné následky, neboť teplo vyvolává mnohem rychleji pocit opilosti.