Pro 182014
 

Podle mnoha průzkumů senioři nemají příliš zdravý jídelníček. V obecném povědomí existuje představa, že na vině je hlavně špatná finanční situace starších lidí, ale ve skutečnosti je problém někde jinde. Samozřejmě mnoho seniorů má hodně hluboko do kapsy a při nákupech se musí extrémně omezovat, jenže většina starších lidí se drží nesprávného přístupu, že když nějak jedli celý život, tak to přece na stará kolena nebudou měnit. A to je chyba, protože jídelníček pro seniory by měl být přeci jen jiný než strava, kterou si dopřávali v mládí či ve středním věku.

Celý život bohužel jíst to samé nemůžeme. Tedy přesněji řečeno, jíst nezdravě nám nikdo nezakáže, ale bude to mít negativní dopad na délku a hlavně kvalitu našeho života. Je to způsobeno samozřejmě tím, že organismus s přibývajícími léty začíná pracovat pomaleji a tím pádem má jinou schopnost zpracovávat potraviny. Snižuje se také tvorba slin a žaludeční šťávy, což negativně ovlivňuje schopnost trávení. Mění se i situace ve střevech, která nejsou z jídla schopna dostat tolik zdraví potřebných látek jako tomu bývalo v mladších letech. Navíc postupně slábne čich i chuť, což často může způsobit, že senior vůbec nepřikládá váhu tomu co jí – skoro vše mu připadá stejné.

Úplně přesný jídelníček, který by byl vhodný pro všechny seniory samozřejmě sestavit nelze. Jeho podobu totiž ovlivňuje také zdravotní stav a samozřejmě případná léčba různých neduhů, které se s přibývajícím věkem objevují stále častěji. Ale obecná doporučení, podle kterých lze své každodenní menu upravit, existují:

– pravidelně se může jíst pšenično-žitné a celozrnné pečivo, těstoviny, brambory, rýže
– jednou za týden je vhodné mít v jídelníčku maso, pokud možno by mělo jít o libové hovězí nebo kuřecí
– pro seniory je velmi důležité svému organismu dvakrát týdně dopřát ryby (pokud možno tučné mořské), které jsou dobrým zdrojem nenasycených kyselin, omezují rizika srdečních problémů a také dodávají tělu větší množství potřebného vitamínu D.
– významné jsou i mléčné výrobky, díky se zpomalují různé negativní procesy, které ve starším věku postihují kosti. Jen tady pozor, mnoho seniorů má problémy s trávením mléka, způsobený klesajícím množstvím enzymu laktáza v těle a mléko u nich vyvolává nadýmání i bolesti břicha. Řešením je buď používání různých potravinových doplňků, které laktázu obsahují a nebo prostě místo mléka lze pít kefíry, acidofilní mléko či jogurty. Ty navíc vylepšují kondici střev a trávení.
– senioři by také neměli zapomínat na luštěniny, které by si měli dopřát dvakrát týdně. Chrání srdce, snižují hladinu cholesterolu a u žen zmírňují nepříjemnosti spojené s menopauzou. Jen i tady pozor, luštěniny bývají hůře stravitelné, takže je důležité je jíst po menších dávkách a pokud možno s kořením, které zlepšuje trávení.
– starší lidé často zapomínají dostatečně pít, přitom správný pitný režim je pro kvalitní život nezbytný a navíc ten, kdo málo pije, riskuje infarkt nebo mrtvici.
– nesmí se zapomínat na ovoce a zeleninu. Mnoho seniorů je nekupuje, protože má problémy s kousáním, ale i s tím si lze poradit. Jíst je lze i nastrouhané a nebo uvařené na páře a rozmačkané vidličkou – tím si zachovají většinu zdraví prospěšných látek.
– jíst by se mělo čtyřikrát až pětkrát denně menší porce, aby se minimalizovalo riziko trávicích potíží.
– z jídelníčku seniora by měly pokud možno vymizet zvířecí tuky, tučná masa a uzeniny. Samozřejmě jednou za čas malý hřích nikomu neublíží, ale tato jídla by starší lidé měli jíst jen v naprosto minimálním množství.