Dub 202012
 

Pravděpodobně většina lidí si ráda dá sem tam nějaký šálek kávy. Většina z této většiny pravděpodobně pije kávu pravidelně. A není to jen z důvodu její vůně a chuti (část lidí pije takové kávy, u kterých není možno mluvit ani o prvním ani o druhém), velmi často se ji využívá jako tekutinu, která nás  „postaví na nohy“ a zvětší náš psychický i fyzický výkon – přinejmenším ze subjektivního hlediska. Ale jako u každé podobné věci, i u kávy existují jistá ale.

Kofein, kterému vděčíme za naši čilost má totiž jednu nepříjemnou vlastnost. Sice nás zrychlí, ale zároveň i umožní rychlejší vyloučení hořčíku a vápníku z našeho těla. Občas se říká, že přímo ho odstraňuje, ale není to tak úplně přesné. Jde spíše o to, že naše tělo hůře tyto látky přijímá a tím pádem to co vyloučí již je bez adekvátní náhrady. Tento jev není nějak drastický, v případě vápníku se stále vede spekulace, na kolik vůbec je celá záležitost významná, u hořčíku je obecně i u velkých zastánců kofeinu to přijímáno za neoddiskutovatelný fakt.

V případě vápníku, z důvodu trochu menšího rizika stačí spíše jakási opatrnost u osob, které mají s jeho nedostatkem problémy – ty by měly být s kávou opatrnější, normálnímu člověku by měla stačit normální každodenní zdravá výživa, která ho obsahuje dostatečné množství. U hořčíku je to již záležitost významnější (k jeho nedostatkům navíc může vést i nadměrná spotřeba alkoholu, ale také naprosto obyčejný stres, který začíná být naší každodenní samozřejmostí). Jeho nedostatek může vyvolat celou škálu různých problémů, jako například všeobecná psychická i fyzická únava, pocení, mdloby, vypadávání vlasů, zubní kaz, nervové tiky, nepravidelná srdeční činnost a mnohé jiné. Zvláště pokud nějaké tyto problémy na sobě pozorujete, tak je lepší buď trochu omezit kávu nebo hořčík začít více doplňovat. Případně oboje najednou. Kávu lze ale omezit i tak, že ji nepřestanete pít, stačí že změníte trochu druh, který pijete. Už jen to jestli si vyberete Robustu nebo Arabicu má význam, ta první obsahuje výrazně větší množství kofeinu.  Je také výrazně lepší pro vaše zdraví, když si dáte bleskově udělané presso než klasického turka ve kterém se mletá káva dlouho louhuje a tím pádem i vypouští výrazně více kofeinu, i když na chuti se delší louhování projevuje spíše už jen negativně. Pokud vám na chuti tolik nezáleží a jde vám jen o efekt, tak instantní káva je také z hlediska omezení kofeinu zdravější než náš nejpopulárnější turek. A co se týká přijímání hořčíku, tak samozřejmě existuje spousta pilulek a jiných vynálezů, na kterých si lékárníci staví svou živnost, ale také máte velké množství potravin, které ho přirozeně obsahují. Takže svůj jídelníček můžete obohatit o celozrnné pečivo, mléčné výrobky (mléko do kávy také není špatný nápad, ale ne každý to má rád), banány, kakao, čokoládu, luštěniny, brokolici, mrkev, mák, soju, mandle nebo vlašské a lískové ořechy.

  One Response to “Káva, nepřítel hořčíku a vápníku”

  1. A jaký máte názor na tohle ? Dostatečný příjem hořčíku v potravinách podporuje srdeční činnost, trávení a motilitu střev. Hořčík je nezbytnou součástí stravy diabetiků. Mezi potraviny s vysokým obsahem hořčíku patří zejména luštěniny, špenát, mák, kvasnice nebo ořechy, velmi vysoký obsah hořčíku má káva.