Říj 082015
 

O škodlivosti kouření snad až na několik šílenců nikdo v dnešní době nepochybuje. Nejlepší je tohoto zlozvyku nechat, i když to se ve většině případů mnohem snadněji říká, než udělá. Přesto by kuřák, který se nechce nikotinu úplně vzdát, měl trochu svou životosprávu upravit. Pro začátek je rozumné si trochu pozměnit jídelníček.

Při vdechování tabákového kouře dostáváme do organismu nepřeberné množství zdraví škodlivých látek. Ty, kromě jiných negativních účinků na zdraví, zbavují tělo nebo zvyšují spotřebu některých vitamínů a minerálů. Nejvýznamnější je to u tak zvaného éčka a céčka. Obecně také organismus potřebuje pravidelně získávat ze stravy mnohem více antioxidantů, které by se mohly „poprat“ se škodlivým vlivem volných radikálů.

Jídelníček by se měl opírat hlavně o zeleninu s ovocem. Ty bychom měli konzumovat ve většině případů buď syrové a nebo jen krátce tepelně zpracované (ještě lepší než vaření je v mnoha případech blanšírování). Důležité je, aby plody obsahovaly hodně vitamínu C. Také se doporučuje denně sníst alespoň jedno jablko, ve kterém je vyvážený poměr zdraví prospěšných látek.

Ve své každodenní stravě bychom neměli zapomínat ani na méně tučné mléčné výrobky a libovější masa nebo mořské ryby, které v ideálním případě jíme třikrát do týdne. Dodržujeme pravidelný pitný režim, vhodné je zvýšit přísun minerálek, díky kterým do těla dostaneme některé chybějící látky. Při přípravě jídel se snažíme co nejméně péci, grilovat nebo smažit, sázíme spíše na vaření a dušení. Důležitá je i častá konzumace česneku s cibulí, které posílí oslabenou imunitu a pokud chceme něco uzobávat, zaměřme se na oříšky a semínka s vysokým obsahem vitamínu E.

Pokud kouříme, tak se pokud možno snažíme vyhnout nadměrné konzumaci soli a hodně slaných jídel, uzeným produktům (včetně sýrů), polotovarům a konzervovaným potravinám. Omezit by se mělo i popíjení kávy a hodně silných čajů – o čistě chemických energetických nápojích a limonádách s bublinkami ani nemluvě.

Jistá úprava jídelníčku je potřebná i v situaci, kdy se rozhodneme s kouřením úplně přestat. Budeme pak muset bojovat s větší chutí k jídlu než jsme byli zvyklí, protože díky účinkům nikotinu kuřák spaluje o zhruba tři sta kalorií denně více. Toto množství bychom měli samozřejmě ubrat. Potřebujeme také udržovat správnou hladinu cukru, čeho nejlépe dosáhneme tak, že… se budeme držet zásad zdravé výživy, čili jíst častěji (5-6 krát denně), ale menší porce. Důležité je konzumovat potraviny, které cukr uvolňují postupně.