Zář 072015
 

Kuskus je lehce stravitelná potravina, jejíž kořeny můžeme dohledat v severní Africe už před přibližně třemi tisíci lety. Mnoho lidí se mylně domnívá, že se jedná o drobná zrnka nějaké obiloviny. Ve skutečnosti kuskus je těstovina, která se vyrábí z tvrdé pšenice. Může být celkem příjemným obohacením našich jídelníčků a navíc je celkem* zdravý.

Sto gramů kuskusu obsahuje přibližně 350 kcal. Tuku je v něm přibližně pouze kolem jednoho procenta, vlákniny je přibližně pět. Je dobrým zdrojem tiaminu, niacinu a železa (pokud ho budeme jíst s potravinami obsahujícími vitamín C, výrazně zlepšíme vstřebávání tohoto minerálu), kromě toho v něm najdeme i menší množství dalších zdraví prospěšných látek. Jak už bylo uvedeno v úvodu, je velmi lehce stravitelný a přitom dokáže velmi dobře zasytit. Při nákupu bychom měli preferovat spíše celozrnný, který je vhodný i při mnoha různých dietách.

Příprava kuskusu je velmi snadná. Do nějakého hrnce či misky si dáme potřebné množství kuskusu a zalijeme ho stejnou dávkou horké vody. Pod pokličkou necháme tekutinu několik minut vsáknout a pak ho promícháme vidličkou spolu s trochou olivového oleje nebo malým množstvím másla. Solíme pokud nepřipravujeme sladké jídlo. Tento naprosto základní postup velká část lidí mírně upravuje tím, že místo vody používá vývar – výběr záleží podle chuti a také podle toho, s čím kuskus hodláme podávat.

Receptů na přípravu jídel s kuskusem je na internetu nepřeberné množství. Dá se kombinovat téměř s čímkoliv – ačkoliv je to netradiční kombinace, zajímavý je i například k českým „omáčkovým“ pokrmům. Když ho promícháme s nakrájenou zeleninou, vytvoříme tím chutný studený salát, lze k němu přidat pokrájené maso (tradiční je drůbeží nebo skopové či jehněčí, ale v některých regionech se podává i s rybou a kdo má rád čuníka, klidně s dušeným může experimentovat), v Severní Africe či na Blízkém východě se často podává na sladko v kombinacích například s medem či oříšky nebo rozinkami. Zdravost finálního pokrmu samozřejmě záleží na tom, s jakými potravinami kuskus připravíme.

* kuskus obsahuje lepek, takže není vhodný pro každého, proto bylo v úvodu použito slůvko celkem.