Pro 092013
 

V kuchyních a spížích téměř všech domácností se nalézá nemalé množství přírodních léčiv. Jedná se samozřejmě o koření, které převážně obsahuje hodně zdraví prospěšných látek. Léčivé účinky se projevují, přestože je používáme jen po špetičkách. Podívejme se na zdravou sedmičku, která by neměla chybět v našich kořenkách.

Zázvor – obsahuje mnoho různých silic, vitamíny a také gingerol. Koření (v tomto případě je lepší používat čerstvě nastrouhaný oddenek než sušenou směs) pomáhá trávení a zlepšuje metabolismus. Může pomoci i když je nám z nějakého důvodu špatně od žaludku – látky obsažené v zázvoru najdeme i v různých lécích vyráběných na cestovní nevolnost. Má protizánětlivé účinky, snižuje bolesti kloubů, doporučuje se lidem se zvýšeným cholesterolem a také je tradičním lékem proti nachlazení a bolestem v krku.

Bazalka – je zdrojem vápníku, hořčíku, draslíku a železa. Obsahuje silice, které mají antibakteriální účinky, uvolňují svaly a také zmenšují různé otoky. Bazalka pomáhá při bolestivých migrénách, uvolňuje, odstraňuje stres a může pomoci při zánětech krku. Vitamín A prospívá našemu zraku a díky vitamínu B se budou rychleji hojit zranění. Zlepšuje trávení a udržuje střeva i žaludek v dobré kondici.

Skořice – má silné antioxidační účinky a její silice a další účinné látky dokážou úspěšně likvidovat bakterie, viry a různé mykózy. Povzbuzuje krevní oběh a rozehřívá, což je obzvlášť užitečné v chladnějších ročních obdobích. Pomáhá proti nadýmání, kolikách a může uklidnit i průjmové stavy. Vědecké výzkumy naznačují, že může regulovat úroveň cukru v těle a proto se občas doporučuje diabetikům. Povzbuzuje šedou kůru mozkovou, má pozitivní vliv na paměť a soustředění.

Majoránka – z hlediska lidského zdraví jsou nejvýznamnější její silice a rutin. Omezuje žaludeční a střevní křeče, zlepšuje tvorbu žaludečních šťáv a tím pádem také ulehčuje trávení. Redukuje kvašení ve střevech a proto je velmi prospěšná při nadýmání a navíc pomáhá udržet správnou zásadito-kyselou rovnováhu. Má mírně močopudné účinky, pomáhá také při nachlazení a chřipkách, je součástí tradičních mastí používaných při silné rýmě. Prospívá krevní soustavě a je dobrým antioxidantem. Do potravin bychom měli majoránku přidávat pokud možno až na samém konci vaření, jinak začne ztrácet své aromatické a část léčivých vlastností.

Chilli papričky – obsahují hodně vitamínu A, ale přeci jen asi jich nikdo nesní tolik, aby to mělo významný účinek na naše zdraví. Zajímavější je spíše kapsaicin, který podporuje tvorbu žaludečních šťáv a účinkuje antibakteriálně v našem trávicím systému. Navíc se předpokládá, že může pomáhat i v boji proti rakovině. Zmenšuje či odstraňuje bolesti hlavy, snižuje úroveň cholesterolu a redukuje otoky nosní sliznice, což může pomáhat například během rýmy.

Pepř – někdy bývá označován i za krále všeho koření a i ze zdravotního hlediska můžeme tento termín uznat za oprávněný. Samozřejmě pomáhá nám lépe trávit, omezuje nadýmání a působí jako prevence proti zácpě.  Také má močopudné účinky a podporuje práci ledvin. Je vhodný pro lidi, kteří trpí častými bolestmi hlavy a nebo celkovou slabostí, v tomto případě působí hlavně preventivně. Může omezit kašel a zkrátit dobu nachlazení. Obsahuje alkaloid piperin, železo a hořčík.

Kmín – v našich podmínkách velmi rozšířené koření, které má ale z důvodu své specifické chuti hodně odpůrců, část lidí má na něj i mírnou alergii. Ale jiní zase na něj nedají dopustit a to i z důvodu léčivých účinků. Tradičně se používá jako pomocník při problémech s trávením, zabraňuje nadýmání a snižuje plynatost. Podával se i při různých virových onemocněních trávicího traktu a na žaludeční (a také menstruační) křeče. Doporučuje se i při nachlazení, má schopnost uklidňovat podrážděný krk. Kmínové aroma uklidňuje nervový systém.