Kvě 292012
 

Len je jako užitečná rostlina znám lidstvu již po tisíce let. Je pravda, že většina lidí si ho spíše spojí spíše s látkou než medicínou (umělci dokonce s ředidlem olejových barev), ale jeho vliv na zdraví dokázali objevit už v antickém Egyptě a nebo nezávisle na stavitelích pyramid ve starověké Indii (využívala se semínka, ze kterých se lněný olej vyrábí). A to, že tato rostlina léčí, objevili i naši slovanští předkové, kteří ji využívali na obklady, proti pálení žáhy a různým  parazitům.

Lněný olej a jeho léčivé účinky velmi výrazně dokáže ovlivnit způsob výroby a přechovávání. Ze zdravotního hlediska je rozhodně nejkvalitnější ten lisovaný za studena, ale neméně důležité je i to, kde ho koupíte, v čem je a co s ním poté uděláte. Pokud vidíte v nějakém supermarketu na obyčejné poličce průhlednou lahvičku se jménem tohoto oleje, tak si ho určitě kupte, ale jen pokud potřebujete namalovat nový obraz a nebo chcete například ošetřit dřevěný nábytek. K potravinářským účelům se rozhodně již nehodí. Ideální teplota pro přechovávání oleje by měla být mezi čtyřmi až osmi stupni, do patnácti to ale také není větší problém. Rozhodně by neměl být vystaven přímým slunečním paprskům, ideální jsou tmavější lahvičky. Používá se na studeno, není vhodný pro smažení či pečení, hodí se na omaštění potravin před konzumací nebo například pro přidání do salátů.

A proč je vlastně lněný olej pro nás tak užitečný? Tato tekutina má totiž extrémně vysoký obsah „zdravých tuků“ neboli omega 3 mastných kyselin (je zde téměř ideální poměr mezi omega-3 a omega-6) a také se v ní nachází vitamín E, který je pro náš organismus velmi důležitým antioxidantem. Připisují se mu pozitivní vlastnosti při různých dietách, podporuje vznik svalové hmoty a má kladný vliv na trávení. Během těhotenství má dobrý vliv jak na matku, tak i na dítě – stojí za to ho využívat i v době těsně po porodu, kdy je zvýšené riziko různých depresí (dokáže je omezit samozřejmě u každého, nejen u těhotných a také může zlepšovat náladu). Některé průzkumy naznačují, že dítě, jehož matka měla během těhotenství dostatek omega-3 mastných kyselin, je také odolnější na různé alergie a také na astma. Reguluje úroveň hormonů v těle a pomáhá zlepšovat průběh menopauzy. Pozitivní vliv na srdce a krevní soustavu je asi všeobecně nejznámější, kromě něj ale ještě lněný olej léčí migrény, omezuje rizika vzniku osteoporózy, Alzheimera a také rakoviny prostaty.

Ohledně dávkování se názory liší. Obecně se dá říci, že přibližně lžíce této tekutiny denně je prospěšná. Někdy se ale člověk může setkat s výrazně vyššími údaji, jako například, že na jeden kilogram váhy by měl člověk vypít přibližně gram oleje, ale je to zbytečné a příliš velká dávka může vyvolat žaludeční problémy nebo průjmy. Neměli byste totiž vždy zapomínat na to, že nejlépe tělu dodáte zdravé a potřebné látky přirozeným a vyváženým jídelníčkem a také obecně zdravou životosprávou a ne pravidelným popíjením sebeléčivějších tekutin (či nedej bože zobáním pilulí). Berte proto lněný olej jen jako doplněk co trochu léčí, ale věřte, že jen příroda doopravdy uzdravuje.